Viraalimarkkinointi asiakassuhteen kehittäjänä - Case Questback
Vahevaara, Toni (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ja analysoida kuinka viraalimarkkinointi ja sen keinot näkyvät asiakassuhteen kehittämisessä B2B – liiketoiminnassa. Case yrityksenä työssä toimii alkujaan norjalainen teknologiayritys Questback Oy. Tutkimuksen tavoitteena on rakentaa perusteltu kehitysagenda Questbackin markkinoinnin edelleenkehittämiseksi erityisesti Suomen markkinoilla, markkinoinnin konseptoinnin näkökulmasta.
Viraalimarkkinoinnilla tarkoitetaan karkeasti sanottuna markkinointia, jossa mainosviesti kulkee ihmiseltä toiselle erittäin nopeasti verkon välityksellä. Tässä tutkimuksessa otetaan kantaa siihen, kuinka digitalisaatio on vaikuttanut markkinoinnin kommunikaatioon. Tutkimuksessa haastetaan perinteisiä markkinoinnin hierarkiamalleja sekä analysoidaan niiden toimivuutta alati digitalisoituvassa liiketoimintakentässä. Perinteisestä AIDA-mallista on tullut digitalisaation myötä AISDALSLove. Tässä tutkimuksessa esitetään, että malliin tulisi lisätä vielä yksi porras lisää. Tällöin mallista tulisi EAISDALSLove ja E kirjain tulisi sanasta Expose, eli altistaa.
Kaikki internetissä tapahtuva markkinointi ei ole viraalimarkkinointia. Tutkimuksessa käsitellään viraalimarkkinoinnin käsitettä ja sen tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Questbackin tulee kiinnittää erityistä huomiota viestin levittämiseen valitulle kohderyhmille. Nykyisellään markkinointitoimenpiteet ovat riittämättömällä tasolla viestin leviämisen kannalta. Viesti koetaan hyväksi, mutta se ei tavoita haluttua kohderyhmää. Tämän tutkimuksen pohjalta suosittelen Questbackille oman online-yhteisön perustamista sekä markkinointitoimenpiteiden kohdistamista myös muualle kuin vain sosiaaliseen mediaan.
Viraalimarkkinoinnilla tarkoitetaan karkeasti sanottuna markkinointia, jossa mainosviesti kulkee ihmiseltä toiselle erittäin nopeasti verkon välityksellä. Tässä tutkimuksessa otetaan kantaa siihen, kuinka digitalisaatio on vaikuttanut markkinoinnin kommunikaatioon. Tutkimuksessa haastetaan perinteisiä markkinoinnin hierarkiamalleja sekä analysoidaan niiden toimivuutta alati digitalisoituvassa liiketoimintakentässä. Perinteisestä AIDA-mallista on tullut digitalisaation myötä AISDALSLove. Tässä tutkimuksessa esitetään, että malliin tulisi lisätä vielä yksi porras lisää. Tällöin mallista tulisi EAISDALSLove ja E kirjain tulisi sanasta Expose, eli altistaa.
Kaikki internetissä tapahtuva markkinointi ei ole viraalimarkkinointia. Tutkimuksessa käsitellään viraalimarkkinoinnin käsitettä ja sen tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Questbackin tulee kiinnittää erityistä huomiota viestin levittämiseen valitulle kohderyhmille. Nykyisellään markkinointitoimenpiteet ovat riittämättömällä tasolla viestin leviämisen kannalta. Viesti koetaan hyväksi, mutta se ei tavoita haluttua kohderyhmää. Tämän tutkimuksen pohjalta suosittelen Questbackille oman online-yhteisön perustamista sekä markkinointitoimenpiteiden kohdistamista myös muualle kuin vain sosiaaliseen mediaan.