Lauri Tähkä & Elonkerjuu -yhtyeen julkisuus lehtihaastatteluissa. ”Tehrään eteläpohjalaisittain komiasti vielä”
Uusikulku, Reetta (2012)
Uusikulku, Reetta
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa analysoidaan Lauri Tähkä & Elonkerjuu -yhtyeen julkisuuskuvaa. Tavoitteena on selvittää, millaisessa suhteessa lehtihaastattelujen heijastama kuva on yhtyeestä sen tavoitteena olevaan, lähetettyyn kuvaan nähden. Ajankohtana on kiertue-aika, 2009–2010. Yhtyeen lähetetty kuva pohjautuu julkisuuskeskusteluihin, jotka muodostuvat yhtyeen solisti-keulakuva Tähkän ja yhtyeen kitaristi, sen taustalla toimineen Q-bisnes Oy:n toimitusjohtaja Rallin haastatteluista. Näitä verrataan kiertue-ajan aineistoon, jossa on 50 lehtihaastattelua.
Tutkimusmenetelminä työssä käytetään aineistovetoista analyyttistä diskurssianalyysiä ja 4D-brandimallia. Diskurssianalyysin avulla työssä etsitään puhetapojen esiintymisiä aineistossa. Työssä pureudutaan yksityiskohtaisemmalle tasolle, jotta saadaan vastauksia, millaisista seikoista yhtyeen lehtihaastatteluissa esiintyvä heijastunut kuva koostuu. 4D-brandimallilla tutkitaan esiinnousseiden diskurssien sisältöä neljän ulottuvuuden kautta yhtyeen brandikuvassa. Työn teoreettinen viitekehys koostuu mediavälitteisen kuvien prosessista, kuuluisuuden kategorisoinnista ja osa-alueista, henkilöityneestä mediajulkisuudesta, julkisuuden hallinasta sekä yksityiselämän suojan lakien kohdista (RL 24:8 ja PL 2:10).
Julkisuuskeskustelujen diskursseja löytyi kymmenen ja kiertue-ajan 14. Tutkimuksen mukaan yhtye on saanut joitain lähetetyn kuvan osia heijastuneen kuvan osiksi. Ne ovat eteläpohjalaisuus, aitous sekä laadukkaasti ja hyvin tekeminen että Tähkä keulakuvana -diskurssit. Tämä puoltaa ajatusta yhtyeestä brandina. Yhtyebrandin kaikissa ulottuvuuksissa tulee esiin eteläpohjalaisuus. Myös yleisön ja yhtyeen suhde nousee eri ulottuvuuksista ilmi merkittävänä osana brandikuvaa. 4D-brandimalli nosti eteläpohjalaisuuden sekä konserttien tunnelman merkittäväksi osaksi yhtyeen ulkoista kuvaa. Yleisönsä ja faniensa arvostuksen kautta tulee esiin yhtyebrandin ystävyyssuhteet vastaanottajiinsa. Yhtyeen brandikuvassa mikään ulottuvuus ei kohoa yli muiden, vaan kaikissa ulottuvuuksissa on useampia kohtia.
Tutkimusmenetelminä työssä käytetään aineistovetoista analyyttistä diskurssianalyysiä ja 4D-brandimallia. Diskurssianalyysin avulla työssä etsitään puhetapojen esiintymisiä aineistossa. Työssä pureudutaan yksityiskohtaisemmalle tasolle, jotta saadaan vastauksia, millaisista seikoista yhtyeen lehtihaastatteluissa esiintyvä heijastunut kuva koostuu. 4D-brandimallilla tutkitaan esiinnousseiden diskurssien sisältöä neljän ulottuvuuden kautta yhtyeen brandikuvassa. Työn teoreettinen viitekehys koostuu mediavälitteisen kuvien prosessista, kuuluisuuden kategorisoinnista ja osa-alueista, henkilöityneestä mediajulkisuudesta, julkisuuden hallinasta sekä yksityiselämän suojan lakien kohdista (RL 24:8 ja PL 2:10).
Julkisuuskeskustelujen diskursseja löytyi kymmenen ja kiertue-ajan 14. Tutkimuksen mukaan yhtye on saanut joitain lähetetyn kuvan osia heijastuneen kuvan osiksi. Ne ovat eteläpohjalaisuus, aitous sekä laadukkaasti ja hyvin tekeminen että Tähkä keulakuvana -diskurssit. Tämä puoltaa ajatusta yhtyeestä brandina. Yhtyebrandin kaikissa ulottuvuuksissa tulee esiin eteläpohjalaisuus. Myös yleisön ja yhtyeen suhde nousee eri ulottuvuuksista ilmi merkittävänä osana brandikuvaa. 4D-brandimalli nosti eteläpohjalaisuuden sekä konserttien tunnelman merkittäväksi osaksi yhtyeen ulkoista kuvaa. Yleisönsä ja faniensa arvostuksen kautta tulee esiin yhtyebrandin ystävyyssuhteet vastaanottajiinsa. Yhtyeen brandikuvassa mikään ulottuvuus ei kohoa yli muiden, vaan kaikissa ulottuvuuksissa on useampia kohtia.