Kehittävä kehityskeskustelu:Tutkimus kehityskeskusteluista organisaation kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Vaasan keskussairaalassa
Uusihaka, Eliisa (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on kehityskeskustelujen käyttö organisaation kehittämisen ja johtamisen näkökul-masta Vaasan keskussairaalassa. Keskeisimpänä käsitteenä on kehityskeskustelu, joka lyhyesti määri-teltynä tarkoittaa esimiehen ja alaisen välistä dialogia, jossa on mahdollisuus keskittyä kunkin alaisen työ-hön, osaamiseen ja kehittymistarpeisiin. Kehityskeskusteluista saatava tieto tukee organisaation kehittä-mistä. Organisaation kehittämisellä pyritään tehostamaan organisaation toimintaa ja työntekijöiden työ-motivaatiota kiinteässä vuorovaikutuksessa kaikkien organisaation jäsenten kanssa. Kehityskeskusteluissa keskitytään alaisen henkilökohtaiseen ohjaukseen. Kehityskeskustelujen tarve ja hyödyllisyys korostuvat nykypäivän johtamiskeskustelussa. Henkilöstöjohtamisen merkitys vahvistuu ja työntekijä nähdään sel-vemmin organisaation voimatekijänä. Johtaminen on edelleen muutoksessa, kun vanhamuotoinen hierark-kinen johtajuus väistyy valmentavan, ohjaavan ja delegoivan johtajuuden tieltä.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Vaasan keskussairaalassa toteutetaan kehityskeskusteluja ja kuinka ne palvelevat johtamista sekä organisaation kehittämistä. Tutkimuksessa haetaan vastausta siihen, mikä on kehityskeskustelun tarkoitus ja rooli johtamisessa ja organisaation kehittämisessä, miten hoito-työn lähiesimiehet toteuttavat kehityskeskusteluja, miten kehityskeskusteluissa tehtyjen suunnitelmien ja päätösten seuranta toteutuu, miten kehityskeskusteluissa käsitellään koko organisaatioon liittyviä asioita ja miten kehityskeskustelujen toteuttamista voitaisiin edelleen kehittää Vaasan keskussairaalassa.
Tutkimus toteutettiin pienimuotoisena strukturoituna esikyselynä ja teemahaastatteluna. Kysely suoritet-tiin syksyllä 2003 ja teemahaastattelut keväällä 2004. Vastaukset käsiteltiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kehityskeskustelua pidetään merkittävänä johtamisen välineenä Vaasan keskussairaalan hoitotyön lähiesimiesten keskuudessa. Kehityskeskustelu helpottaa alaisiin tutustumista, heidän vahvuuksiensa ja heikkouksiensa tunnistamista sekä lisää tietoa heidän työssäkehittymistarpeistaan. Molemminpuolista palautetta pidetään tärkeänä osana kehityskeskusteluja. Kehityskeskustelujen tulokset ohjaavat esimiehen johtamistoimintaa. Lähi-esimiesten mielestä kehityskeskustelu palvelee yksikön toiminnan ja johtamisen tehostumisen kautta organisaation kehittymistä. Edellytyksenä kuitenkin on, että kehityskeskusteluja käydään organisaation kaikilla tasoilla ja että ylin johto antaa tukensa kehityskeskusteluihin sekä osallistuu vuorovaiku-tukselliseen organisaation kehittämiseen. Kehityskeskustelut kehittyvät kokemuksen myötä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lisäämällä kehityskeskustelujen käyttöä ja kehittymissuunnitelmien toteutumisen seurantaa ja tehostamalla alaisen sekä esimiehenkin kehittymisen arviointia, kehitetään joh-tamista ja koko organisaatiota edelleen. Kehityskeskusteluilla on mahdollisuus myös lisätä alaisen tietoisuutta omasta asemastaan työyksikössä sekä koko organisaatiossa ja näin sitouttaa alaista vahvem-min organisaatioon ja sen tavoitteisiin. Onnistunut kehityskeskustelu on vahva väline organisaation kehittämiseen niin henkilöstöjohtamisen, muutoksen johtamisen kuin osaamisen johtamisenkin kautta.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Vaasan keskussairaalassa toteutetaan kehityskeskusteluja ja kuinka ne palvelevat johtamista sekä organisaation kehittämistä. Tutkimuksessa haetaan vastausta siihen, mikä on kehityskeskustelun tarkoitus ja rooli johtamisessa ja organisaation kehittämisessä, miten hoito-työn lähiesimiehet toteuttavat kehityskeskusteluja, miten kehityskeskusteluissa tehtyjen suunnitelmien ja päätösten seuranta toteutuu, miten kehityskeskusteluissa käsitellään koko organisaatioon liittyviä asioita ja miten kehityskeskustelujen toteuttamista voitaisiin edelleen kehittää Vaasan keskussairaalassa.
Tutkimus toteutettiin pienimuotoisena strukturoituna esikyselynä ja teemahaastatteluna. Kysely suoritet-tiin syksyllä 2003 ja teemahaastattelut keväällä 2004. Vastaukset käsiteltiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kehityskeskustelua pidetään merkittävänä johtamisen välineenä Vaasan keskussairaalan hoitotyön lähiesimiesten keskuudessa. Kehityskeskustelu helpottaa alaisiin tutustumista, heidän vahvuuksiensa ja heikkouksiensa tunnistamista sekä lisää tietoa heidän työssäkehittymistarpeistaan. Molemminpuolista palautetta pidetään tärkeänä osana kehityskeskusteluja. Kehityskeskustelujen tulokset ohjaavat esimiehen johtamistoimintaa. Lähi-esimiesten mielestä kehityskeskustelu palvelee yksikön toiminnan ja johtamisen tehostumisen kautta organisaation kehittymistä. Edellytyksenä kuitenkin on, että kehityskeskusteluja käydään organisaation kaikilla tasoilla ja että ylin johto antaa tukensa kehityskeskusteluihin sekä osallistuu vuorovaiku-tukselliseen organisaation kehittämiseen. Kehityskeskustelut kehittyvät kokemuksen myötä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lisäämällä kehityskeskustelujen käyttöä ja kehittymissuunnitelmien toteutumisen seurantaa ja tehostamalla alaisen sekä esimiehenkin kehittymisen arviointia, kehitetään joh-tamista ja koko organisaatiota edelleen. Kehityskeskusteluilla on mahdollisuus myös lisätä alaisen tietoisuutta omasta asemastaan työyksikössä sekä koko organisaatiossa ja näin sitouttaa alaista vahvem-min organisaatioon ja sen tavoitteisiin. Onnistunut kehityskeskustelu on vahva väline organisaation kehittämiseen niin henkilöstöjohtamisen, muutoksen johtamisen kuin osaamisen johtamisenkin kautta.