Tuotekehityksen menestystekijöitä. Tapaustutkimus muutamissa suomalaisissa teollisuusyrityksissä
Hirvelä, Jarkko (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten teollisuusyritysten tärkeimpiä menestystekijöitä tuotekehityksessä sekä sitä mitkä aiempiin tutkimuksiin perustuvat teoriat kuvaisivat parhaiten menestystä. Lisäksi tarkoituksena oli mahdollisuuksien mukaan ehdottaa joidenkin tekijöiden kehittämistä ja johtamista tuotekehityksen paremman menestyksen saavuttamiseksi.
Aineisto tässä tutkimuksessa koostuu yhdeksältä tuotekehityksen asiantuntijalta saaduista vastauksista sekä niitä tukevista haastatteluista ja keskusteluista vastaajien kanssa. Tapausten tutkimiseen käytetyssä kirjallisessa kyselylomakkeessa on hyödynnetty analyyttistä hierarkiaprosessia.
Jokaisesta vastauksesta on laskettu tietokoneohjelmistolla tapauskohtaiset tulokset, joista sisäisesti riittävän luotettavista on laskettu lisäksi keskiluvut ja keskihajonnat. Erityisesti tuloksista laskettujen mediaanien avulla on tapauskohtaisia tuloksia pyritty yleistämään.
Tutkimustulosten perusteella mikään yksittäinen tekijä tai niiden taustalla vaikuttava teoria ei pysty yksin selittämään tuotekehityksen tai uusien tuotteiden menestymistä. Tuotekehityksessä olisikin tärkeää tuntea oman organisaation uusien tuotteiden menestykseen vaikuttavat tekijät ja keskittyä erityisesti niihin, muita tärkeitä tekijöitä kuitenkaan unohtamatta.
Aineisto tässä tutkimuksessa koostuu yhdeksältä tuotekehityksen asiantuntijalta saaduista vastauksista sekä niitä tukevista haastatteluista ja keskusteluista vastaajien kanssa. Tapausten tutkimiseen käytetyssä kirjallisessa kyselylomakkeessa on hyödynnetty analyyttistä hierarkiaprosessia.
Jokaisesta vastauksesta on laskettu tietokoneohjelmistolla tapauskohtaiset tulokset, joista sisäisesti riittävän luotettavista on laskettu lisäksi keskiluvut ja keskihajonnat. Erityisesti tuloksista laskettujen mediaanien avulla on tapauskohtaisia tuloksia pyritty yleistämään.
Tutkimustulosten perusteella mikään yksittäinen tekijä tai niiden taustalla vaikuttava teoria ei pysty yksin selittämään tuotekehityksen tai uusien tuotteiden menestymistä. Tuotekehityksessä olisikin tärkeää tuntea oman organisaation uusien tuotteiden menestykseen vaikuttavat tekijät ja keskittyä erityisesti niihin, muita tärkeitä tekijöitä kuitenkaan unohtamatta.