Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Treenaavat kehot -- tutkimus kuluttajan motiiveista kuntourheilijana

Untamala, Inkeri (2004)

 

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Untamala, Inkeri
2004
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia niitä motiiveja, jotka käynnistävät urheiluharrastuksen ja jotka saavat kuntourheilijan sitoutumaan harrastukseensa. Tutkielman tarkoitukseen pyritään neljän tavoitteen avulla. Ensimmäisenä tavoitteena on pyrkiä luomaan ymmärrystä ihmisen motivaatiokäyttäytymiselle tarkastelemalla yleisiä alan käsitteitä, teorioita ja alueita. Toisena tavoitteena on urheilupsykologisten motivaatioteorioiden kuvaaminen ja analysointi. Kolmantena tavoitteena pohditaan urheilun merkitystä. Neljäs tavoite liittyy työn markkinoinnillisen ohjausvoiman ja hyödyn löytämiseen: tehdään johtopäätöksiä siitä, kuinka tutkielmaa ja tutkimusprosessissa esille nousseita seikkoja voisi urheilubisnes ja erityisesti liikuntapalvelujen tuottaja käyttää hyväksi.

Tutkimus kuuluu kuluttajakäyttäytymisen alueeseen ja se kiinnittyy urheilukuluttajakäyttäytymisen kontekstiin. Työn näkökulma on urheilullis-liikunnallisen kuluttajan, kun pyritään ymmärtämään kuluttajan mieltä ja markkinoinnillinen silloin, kun työstä pyritään löytämään urheilubisneksessä toimiville hyödynnettäviä ideoita.

Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen ja kokoava yhden aihealueen kattava kokonaiskartoitus. Kyseessä on aineistolähtöinen kirjoituspöytätutkimus, jossa kootaan yhteen merkittävä, aiheeseen olennaisesti liittyvä ja soveltuva tieto eri tietolähteistä. Tarkastelutapa on deskriptiivis-analyyttinen.

Tutkimus osoitti, että kuntourheilijoiden motivoinnissa on hyvä korostaa sisäiseen motivaatioon, tehtäväsuuntautumiseen ja myönteiseen harjoitteluilmapiiriin liittyviä seikkoja ja niihin kannattaa urheilun edistämiseen liittyvissä markkinointitoimenpiteissä kiinnittää entistä enemmän huomiota.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5997]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste