Johtajien tyytyväisyys suoritusmittaristoihin: Strategisen suoritusmittariston ominaispiirteiden vaikutus ja mittausinformaation hyödyntämisen rooli
Ulvila, Marko (2007)
Ulvila, Marko
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Strategisen suoritusmittauksen syntyyn on vaikuttanut vahvasti yritysten toimintaympäristöissä tapahtuneet muutokset. Strateginen suoritusmittaus on kehittynyt vuosikymmenen saatossa lisäten suoritusmittaristojen ominaisuuksia ja käyttöä. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään strategisten suoritusmittaristojen ominaispiirteiden mahdollisia vaikutuksia suomalaisten johtajien suoritusmittaustyytyväisyyteen. Ominaispiirteistä tutkielmassa tarkastellaan mittauksen monipuolisuutta ja mittariston kausaalisuutta. Lisäksi pyritään selvittämään onko johtajien ns. tietämystä lisäävällä informaation hyödyntämisellä vaikutusta heidän suoritusmittaristotyytyväisyyteen. Tutkielman kontribuutio liittyy suoritusmittariston ja yksilön väliseen suhteeseen.
Aikaisemman tutkimustiedon ja suoritusmittaristokirjallisuuden avulla hypotetisoidaan strategisten suoritusmittaristojen ominaispiirteillä olevan suoran yhteyden johtajien suoritusmittaristotyytyväisyyteen ja informaation hyödyntämisen kautta myös epäsuora vaikutus. Empiirinen aineisto kerättiin internet-kyselynä keväällä 2007. Kysely osoitettiin 334:lle ylimmän johdon suoritusmittauksen parissa työskentelevälle henkilölle. Vastaajat olivat pääsääntöisesti toimitusjohtajia. Vastausprosentiksi muodostui 22,8. Tilastollisena menetelmänä käytettiin polkuanalyysia, joka suoritettiin AMOS 7.0–ohjelmistolla.
Tulosten mukaan mittauksen monipuolisuudella ja mittariston kausaalisuudella on suora positiivinen yhteys johtajien suoritusmittaristotyytyväisyyteen. Mittariston kausaalisuudella on lisäksi positiivinen yhteys tietämystä lisäävään informaation käyttöön, mutta epäsuoraa vaikutusta johtajien mittaristotyytyväisyyteen ei ilmennyt. Aikaisempien tutkimusten vastaisesti johtajien suoritusmittaristotyytyväisyyteen vaikutti enemmän mittariston kausaalisuus kuin mittauksen monipuolisuus.
Aikaisemman tutkimustiedon ja suoritusmittaristokirjallisuuden avulla hypotetisoidaan strategisten suoritusmittaristojen ominaispiirteillä olevan suoran yhteyden johtajien suoritusmittaristotyytyväisyyteen ja informaation hyödyntämisen kautta myös epäsuora vaikutus. Empiirinen aineisto kerättiin internet-kyselynä keväällä 2007. Kysely osoitettiin 334:lle ylimmän johdon suoritusmittauksen parissa työskentelevälle henkilölle. Vastaajat olivat pääsääntöisesti toimitusjohtajia. Vastausprosentiksi muodostui 22,8. Tilastollisena menetelmänä käytettiin polkuanalyysia, joka suoritettiin AMOS 7.0–ohjelmistolla.
Tulosten mukaan mittauksen monipuolisuudella ja mittariston kausaalisuudella on suora positiivinen yhteys johtajien suoritusmittaristotyytyväisyyteen. Mittariston kausaalisuudella on lisäksi positiivinen yhteys tietämystä lisäävään informaation käyttöön, mutta epäsuoraa vaikutusta johtajien mittaristotyytyväisyyteen ei ilmennyt. Aikaisempien tutkimusten vastaisesti johtajien suoritusmittaristotyytyväisyyteen vaikutti enemmän mittariston kausaalisuus kuin mittauksen monipuolisuus.