Organisaatioviestintä jääkiekkoerotuomarien toiminnassa - OCD tutkimus viestinnän tilan kartoittamiseksi
Tuurinmaa, Pasi (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen pääasiallisena tavoitteena oli kartoittaa Suomen Jääkiekkoliitto ry:n alaisuudessa toimivien jääkiekkoerotuomarien mielipiteitä heihin tuomaritoiminnan yhteydessä kohdistuvasta viestinnästä. Samalla tutkittiin onko demografisilla tekijöillä vaikutusta viestinnän kokemiseen.
Tutkimuksen teoriaosa esittelee viestinnän peruskäsitteiden ja viestintätapahtuman li-säksi erityisesti organisaation sisäiseen viestintään vaikuttavia tekijöitä, sen tehtäviä sekä kanavia, joiden avulla organisaatio voi välittää sanomiaan. Organisaatioviestinnän teoreettisena lähtökohtana oli Leif Åbergin pizza -malli, josta keskityttiin tarkastele-maan sisäisen viestinnän osuutta. Tästä edettiin yksityiskohtaisempaan sisäisen viestin-nän esittelyyn ja esiteltiin asioita, jotka vaikuttavat viestinnän onnistumiseen.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena erotuomarien koulutustilaisuuksissa. Kysy-myslomakkeena käytettiin Helsilän ja Wiion kehittämään OCD -lomaketta. Saaduista tuloksista ajettiin jakaumat ja keskiarvot, jonka jälkeen vertailua suoritettiin ristiintau-lukoimalla ja Khiin neliö -testillä. Korrelaatiotestiä käytettiin tyytyväisyystutkimukseen. Kaikilla analyysimenetelmillä pyrittiin löytämään merkitseviä eroja eri demografisten tekijöiden välille.
Tuloksista on havaittavissa, että suurimmat erot viestintätyytyväisyydessä syntyvät sen mukaan, kuinka pitkälle tuomarit olivat edenneet urallaan. Myös iän mukaan vertailtuna löytyi eroa. Muutenkin sekä uran pituus että varsinkin sillä pidemmälle eteneminen vai-kuttivat huomattavan monessa kohtaa tyytyväisyyteen ja mielipiteisiin. Tuomaritoimin-nan ulkopuolisella koulutuksella puolestaan ei näyttänyt olevan juurikaan merkitystä.
Tutkimuksen teoriaosa esittelee viestinnän peruskäsitteiden ja viestintätapahtuman li-säksi erityisesti organisaation sisäiseen viestintään vaikuttavia tekijöitä, sen tehtäviä sekä kanavia, joiden avulla organisaatio voi välittää sanomiaan. Organisaatioviestinnän teoreettisena lähtökohtana oli Leif Åbergin pizza -malli, josta keskityttiin tarkastele-maan sisäisen viestinnän osuutta. Tästä edettiin yksityiskohtaisempaan sisäisen viestin-nän esittelyyn ja esiteltiin asioita, jotka vaikuttavat viestinnän onnistumiseen.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena erotuomarien koulutustilaisuuksissa. Kysy-myslomakkeena käytettiin Helsilän ja Wiion kehittämään OCD -lomaketta. Saaduista tuloksista ajettiin jakaumat ja keskiarvot, jonka jälkeen vertailua suoritettiin ristiintau-lukoimalla ja Khiin neliö -testillä. Korrelaatiotestiä käytettiin tyytyväisyystutkimukseen. Kaikilla analyysimenetelmillä pyrittiin löytämään merkitseviä eroja eri demografisten tekijöiden välille.
Tuloksista on havaittavissa, että suurimmat erot viestintätyytyväisyydessä syntyvät sen mukaan, kuinka pitkälle tuomarit olivat edenneet urallaan. Myös iän mukaan vertailtuna löytyi eroa. Muutenkin sekä uran pituus että varsinkin sillä pidemmälle eteneminen vai-kuttivat huomattavan monessa kohtaa tyytyväisyyteen ja mielipiteisiin. Tuomaritoimin-nan ulkopuolisella koulutuksella puolestaan ei näyttänyt olevan juurikaan merkitystä.