Julkisten hankintojen tarjousasiakirjojen julkisuus
Tuulari, Jinna (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Julkisilla hankinnoilla on huomattava oikeudellinen ja yhteiskunnallinen merkitys. Suurin osa julkisista hankinnoista toteutetaan julkisilla varoilla. Hankintoihin käytettävien julkisten varojen määrä on merkittävä. Vuosittain hankintoja arvioidaan toteutuvan yli kymmenellä miljardilla eurolla.
Hankintayksikön toimintaa koskevan kansalaisten luottamuksen säilymiseksi on tärkeää, että toiminta tapahtuu riittävän avoimesti. Hankintayksikön päätös on toteutettu hankintalain mukaisesti, mutta luottamuksen ja uskottavuuden säilymisen edellytyksenä on myös se, että hankintaprosessin julkisuus toteutuu asianmukaisella tasolla. Kaikille halukkaille on varmistettava mahdollisuus tutustua prosessin asiakirjoihin ja valvoa oikeuksiensa toteutumista.
Hankintaprosessissa julkisuus saattaa jäädä vähäiselle huomiolle, sillä hankintayksikön laatimien hankinta-asiakirjojen ja tarjoajien laatimien tarjousasiakirjojen julkisuudesta ei ole suoraan säädetty hankintalaissa. Hankintalaki sisältää viittauksen julkisuuslakiin, jonka mukaan asiakirjojen julkisuus on toteuduttava hankintaprosessissa siten kuin julkisuuslaissa säädetään. Hankintaprosessin suorittaminen edellyttää siis hankintalainsäädännön hallitsemisen lisäksi myös julkisuuslain säädösten tuntemusta.
Tutkimusaiheeni on tarkastella, miten julkisuuslakia sovelletaan ja tulkitaan julkisissa hankinnoissa. Olen keskittynyt tutkielmassani hankinta- ja tarjousasiakirjojen julkisuuteen, sillä hankintojen julkisuus toteutuu pääasiassa asiakirjajulkisuutena. Hankintaprosessin julkisuutta ja hankintayksikön tiedottamista sivuan vain lyhyesti. Tavoitteeni on tarkastella, miten julkisuusperiaate vaikuttaa hankintaprosessin etenemiseen ja erityisesti tarjousasiakirjojen julkisuuteen.
Julkisuusperiaatteen sisältöä ja tiedonsaantioikeutta saattaa rajoittaa jokin julkisuuslain salassapitoperusteista. Tulkintaongelmia aiheuttavat eri oikeusperiaatteiden, kuten esimerkiksi julkisuusperiaatteen ja liikesalaisuuksien suojan välinen ristiriita. Selvää on, etteivät molemmat periaatteet voi kokonaisuudessaan soveltua samanaikaisesti. Tämän takia eri periaatteiden painoarvoa sekä soveltumista on harkittava tapauskohtaisesti.
Tutkimusmenetelmäni on julkisoikeudellisessa tutkimuksessa yleisesti käytetty oikeusdogmaattinen metodi. Pyrin luomaan oikeusjärjestyksen sisällöstä mahdollisimman selkeän kokonaisuuden ja löytämään tulkintasuosituksia oikeusongelmiin. Tavoitteeni on voimassa olevan oikeuden tutkiminen tulkitsemalla oikeuslähteistä saatavilla olevaa tietoa. Tarjousasiakirjojen julkisuutta säännellään julkisuuslaissa, mutta yksittäisiä säännöksiä on tarkasteltava hallinto-oikeuden ja markkinaoikeuden ratkaisukäytännön sekä oikeuskirjallisuuden valossa.
Tutkielmassani selviää, että julkisuuslakia ei voida pitää kaikilta osin selkeänä. Julkisuuslain soveltaminen ja tulkinta ei aina toteudu täsmällisesi, vaan laki on monilta osin vaikeaselkoinen ja täsmentymätön. Hankinta- ja tarjousasiakirjojen julkisuuteen liittyvissä kysymyksissä olisi tarvetta lainsäädännön selkeyttämiseen.
Hankintayksikön toimintaa koskevan kansalaisten luottamuksen säilymiseksi on tärkeää, että toiminta tapahtuu riittävän avoimesti. Hankintayksikön päätös on toteutettu hankintalain mukaisesti, mutta luottamuksen ja uskottavuuden säilymisen edellytyksenä on myös se, että hankintaprosessin julkisuus toteutuu asianmukaisella tasolla. Kaikille halukkaille on varmistettava mahdollisuus tutustua prosessin asiakirjoihin ja valvoa oikeuksiensa toteutumista.
Hankintaprosessissa julkisuus saattaa jäädä vähäiselle huomiolle, sillä hankintayksikön laatimien hankinta-asiakirjojen ja tarjoajien laatimien tarjousasiakirjojen julkisuudesta ei ole suoraan säädetty hankintalaissa. Hankintalaki sisältää viittauksen julkisuuslakiin, jonka mukaan asiakirjojen julkisuus on toteuduttava hankintaprosessissa siten kuin julkisuuslaissa säädetään. Hankintaprosessin suorittaminen edellyttää siis hankintalainsäädännön hallitsemisen lisäksi myös julkisuuslain säädösten tuntemusta.
Tutkimusaiheeni on tarkastella, miten julkisuuslakia sovelletaan ja tulkitaan julkisissa hankinnoissa. Olen keskittynyt tutkielmassani hankinta- ja tarjousasiakirjojen julkisuuteen, sillä hankintojen julkisuus toteutuu pääasiassa asiakirjajulkisuutena. Hankintaprosessin julkisuutta ja hankintayksikön tiedottamista sivuan vain lyhyesti. Tavoitteeni on tarkastella, miten julkisuusperiaate vaikuttaa hankintaprosessin etenemiseen ja erityisesti tarjousasiakirjojen julkisuuteen.
Julkisuusperiaatteen sisältöä ja tiedonsaantioikeutta saattaa rajoittaa jokin julkisuuslain salassapitoperusteista. Tulkintaongelmia aiheuttavat eri oikeusperiaatteiden, kuten esimerkiksi julkisuusperiaatteen ja liikesalaisuuksien suojan välinen ristiriita. Selvää on, etteivät molemmat periaatteet voi kokonaisuudessaan soveltua samanaikaisesti. Tämän takia eri periaatteiden painoarvoa sekä soveltumista on harkittava tapauskohtaisesti.
Tutkimusmenetelmäni on julkisoikeudellisessa tutkimuksessa yleisesti käytetty oikeusdogmaattinen metodi. Pyrin luomaan oikeusjärjestyksen sisällöstä mahdollisimman selkeän kokonaisuuden ja löytämään tulkintasuosituksia oikeusongelmiin. Tavoitteeni on voimassa olevan oikeuden tutkiminen tulkitsemalla oikeuslähteistä saatavilla olevaa tietoa. Tarjousasiakirjojen julkisuutta säännellään julkisuuslaissa, mutta yksittäisiä säännöksiä on tarkasteltava hallinto-oikeuden ja markkinaoikeuden ratkaisukäytännön sekä oikeuskirjallisuuden valossa.
Tutkielmassani selviää, että julkisuuslakia ei voida pitää kaikilta osin selkeänä. Julkisuuslain soveltaminen ja tulkinta ei aina toteudu täsmällisesi, vaan laki on monilta osin vaikeaselkoinen ja täsmentymätön. Hankinta- ja tarjousasiakirjojen julkisuuteen liittyvissä kysymyksissä olisi tarvetta lainsäädännön selkeyttämiseen.