Finskspråkiga elevers attityder till svenska i Jakobstad
Finne, Katja (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani olen tarkastellut suomenkielisten Pietarsaarelaisten oppilaiden asenteita ruotsin kieltä kohtaan. Pietarsaari on kaksikielinen kaupunki Pohjanmaan rannikolla ja on ruotsinkielisten kuntien ympäröimä. Kaupungin kielijakauma tekee tutkimuksestani mielenkiintoisen, sillä enemmistöllä Pietarsaaren asukkaista on ruotsi äidinkielenään.
Oppilaat ovat vastanneet tekemääni kyselyyn, jonka jälkeen olen analysoinut heidän vastauksiaan. Olen tarkastellut sekä peruskoulun että lukion oppilaiden asenteita ja verrannut kahden vuosikurssin oppilaiden asenteita keskenään. Olen myös tutkinut, onko tyttöjen ja poikien asenteissa eroja ja selvittänyt kuinka kaksikielisyys sekä oppilaiden arvosanat ruotsin kielessä vaikuttavat asenteisiin. Lisäksi olen tutkinut oppilaiden ruotsinkielisten sukulaisten ja ystävien vaikutusta heidän asenteisiinsa sekä oppilaiden vanhempien koulutuksen ja ammatin vaikutusta oppilaiden asenteisiin.
Tutkimustulokseni osoittavat, että poikien asenteet ruotsin kieltä kohtaan ovat kielteisempiä kuin tyttöjen asenteet sekä nuorempien että vanhempien oppilaiden ollessa kyseessä. Lukiota käyvien poikien asenteet ovat hiukan myönteisempiä kuin peruskoulua käyvien poikien. Kaksikielisten oppilaiden asenteet ovat myönteisiä sekä tyttöjen että poikien parissa. Oppilaat, joilla on kielteisimmät asenteet ovat poikia, joilla on täysin suomenkieliset vanhemmat. Oppilaiden arvosanat ruotsin kielessä vaikuttavat asenteisiin, samaa ei voida sanoa vanhempien koulutuksesta ja ammatista.
Oppilaat ovat vastanneet tekemääni kyselyyn, jonka jälkeen olen analysoinut heidän vastauksiaan. Olen tarkastellut sekä peruskoulun että lukion oppilaiden asenteita ja verrannut kahden vuosikurssin oppilaiden asenteita keskenään. Olen myös tutkinut, onko tyttöjen ja poikien asenteissa eroja ja selvittänyt kuinka kaksikielisyys sekä oppilaiden arvosanat ruotsin kielessä vaikuttavat asenteisiin. Lisäksi olen tutkinut oppilaiden ruotsinkielisten sukulaisten ja ystävien vaikutusta heidän asenteisiinsa sekä oppilaiden vanhempien koulutuksen ja ammatin vaikutusta oppilaiden asenteisiin.
Tutkimustulokseni osoittavat, että poikien asenteet ruotsin kieltä kohtaan ovat kielteisempiä kuin tyttöjen asenteet sekä nuorempien että vanhempien oppilaiden ollessa kyseessä. Lukiota käyvien poikien asenteet ovat hiukan myönteisempiä kuin peruskoulua käyvien poikien. Kaksikielisten oppilaiden asenteet ovat myönteisiä sekä tyttöjen että poikien parissa. Oppilaat, joilla on kielteisimmät asenteet ovat poikia, joilla on täysin suomenkieliset vanhemmat. Oppilaiden arvosanat ruotsin kielessä vaikuttavat asenteisiin, samaa ei voida sanoa vanhempien koulutuksesta ja ammatista.