Reseptilääkkeen brandipääoma
Ahonala, Jani (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on mitata, tuottaako asiakaslähtöinen brandipääoma lisäarvoa reseptilääkkeen markkinointiin. Vaikka brandipääoma on ollut useiden tutkijoiden kiinnostuksen kohteena jo pitkään, eivät aikaisemmat tutkimukset ole keskittyneet reseptilääkkeisiin tai lääkäreihin. Viitekehys lääkealan sovelluksia varten muodostuu David A. Aakerin vuonna 1992 julkaiseman brandipääoma -teorian pohjalle. Tutkimuksen kannalta erityisen mielenkiintoinen kysymys on, mitä brandit voivat tarjota lääketeollisuudelle. Tärkeimpänä tavoitteena on tuottaa markkinoinnillisia johtopäätöksiä.
Brandipääoma on viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana ollut merkittävä tutkimuskohde. Teollisuuden piirissä kiinnostusta on herättänyt kasvanut tietoisuus brandipääoman vaikutuksesta yrityksen menestykseen. Brandin tarjoamat edut asiakkaalle ovat sekä rationaalisia että emotionaalisia. Markkinoijalle vahva brandipääoma tarjoaa arvokkaan kilpailuedun, joustavuutta hintamarginaaleihin, tehokkuutta markkinointitoimenpiteisiin ja jakelijoiden kasvavaa kiinnostusta.
Lääketeollisuus on jatkuvassa muutoksessa elävä ala, jonka ominaispiirteitä ovat sen yhteiskunnallisen merkittävyyden korostuminen, tiukka lainsäädäntö, luvanvaraisuus sekä tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan ratkaiseva rooli erittäin kansainvälisillä markkinoilla. Useiden alaa pitkään seuranneiden asiantuntijoiden mielestä lääketeollisuuden parissa brandien merkitystä on yleisesti aliarvostettu. Tämän takia lääkkeiden brandi-markkinointi ei ole kulkenut samassa tahdissa alan muun kehityksen kanssa.
Asiakaslähtöinen brandipääoma tarjoaa reseptilääkkeen markkinoijalle allergialääkkeiden kohdalla lisäarvoa hyvän tunnettuuden ja korkean havaitun laadun myötä. Sen sijaan Aakerin tarkoittamaa asiakaslähtöistä brandipääomaa tutkituilla brandeilla on teemahaastatteluiden perusteella vain vähän. Niihin ei liity lojaalisuutta tai vahvoja assosiaatioita, jotka muodostavat brandipääoman ytimen. Menestys selittyy brandien sijaan erittäin aktiivisella ja onnistuneella markkinointi- ja myyntityöllä.
Brandipääoma on viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana ollut merkittävä tutkimuskohde. Teollisuuden piirissä kiinnostusta on herättänyt kasvanut tietoisuus brandipääoman vaikutuksesta yrityksen menestykseen. Brandin tarjoamat edut asiakkaalle ovat sekä rationaalisia että emotionaalisia. Markkinoijalle vahva brandipääoma tarjoaa arvokkaan kilpailuedun, joustavuutta hintamarginaaleihin, tehokkuutta markkinointitoimenpiteisiin ja jakelijoiden kasvavaa kiinnostusta.
Lääketeollisuus on jatkuvassa muutoksessa elävä ala, jonka ominaispiirteitä ovat sen yhteiskunnallisen merkittävyyden korostuminen, tiukka lainsäädäntö, luvanvaraisuus sekä tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan ratkaiseva rooli erittäin kansainvälisillä markkinoilla. Useiden alaa pitkään seuranneiden asiantuntijoiden mielestä lääketeollisuuden parissa brandien merkitystä on yleisesti aliarvostettu. Tämän takia lääkkeiden brandi-markkinointi ei ole kulkenut samassa tahdissa alan muun kehityksen kanssa.
Asiakaslähtöinen brandipääoma tarjoaa reseptilääkkeen markkinoijalle allergialääkkeiden kohdalla lisäarvoa hyvän tunnettuuden ja korkean havaitun laadun myötä. Sen sijaan Aakerin tarkoittamaa asiakaslähtöistä brandipääomaa tutkituilla brandeilla on teemahaastatteluiden perusteella vain vähän. Niihin ei liity lojaalisuutta tai vahvoja assosiaatioita, jotka muodostavat brandipääoman ytimen. Menestys selittyy brandien sijaan erittäin aktiivisella ja onnistuneella markkinointi- ja myyntityöllä.