Erään rehukomponentin jatkokehityksen suuntaviivojen määrittäminen asiakasarvon lisäämiseksi
Tuovinen, Kimmo (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli luoda suuntaviivoja erään rehukomponentin kehittämiseksi teknisestä ydintuotteesta kansainväliseksi myyntituotteeksi. Kyseiset suuntaviivat luotiin selvittämällä tuotteen kriittiset attribuutit ja niiden tärkeydet sekä tuotteen tämän hetkinen tilanne asiakastyytyväisyyden osalta.
Tutkimusotteeksi valittiin toiminta-analyyttinen ote, joka palveli parhaiten tutkimuksen pääongelman ratkaisua. Tutkimuksen empiirinen osuus muodostui kyselytutkimuksesta ja sitä tukeneesta haastattelututkimuksesta, joiden tuloksia analysoitiin kuiluanalyysin, analyyttisen hierarkiaprosessin sekä tilastollisten menetelmien avulla. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentui teollisen tuotteen käsitteistön, teollisen tuotteen attribuuttien, asiakastyytyväisyyden sekä asiakasarvon esittelyn pohjalle.
Tutkimuksen tulosten perusteella kyettiin osoittamaan tuotteen tärkeimmät kehityskohteet tämän hetkisen tilanteen osalta. Kyseisten kehityskohteiden perusteella luotiin taktiset ja strategiset suuntaviivat tuotteen jatkokehitykselle asiakasarvon lisäämiseksi. Lisäksi tutkimuksen sivutuotteena luotiin malli, jonka avulla kyetään analysoimaan asiakasarvon muodostumiseen vaikuttavat tuotteen attribuutit sekä asiakastyytyväisyyden taso niiden osalta. Kyseisen mallin avulla kyetään osoittamaan kriittisimmät kehityskohteet asiakasarvon lisäämiseksi.
Tutkimusotteeksi valittiin toiminta-analyyttinen ote, joka palveli parhaiten tutkimuksen pääongelman ratkaisua. Tutkimuksen empiirinen osuus muodostui kyselytutkimuksesta ja sitä tukeneesta haastattelututkimuksesta, joiden tuloksia analysoitiin kuiluanalyysin, analyyttisen hierarkiaprosessin sekä tilastollisten menetelmien avulla. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentui teollisen tuotteen käsitteistön, teollisen tuotteen attribuuttien, asiakastyytyväisyyden sekä asiakasarvon esittelyn pohjalle.
Tutkimuksen tulosten perusteella kyettiin osoittamaan tuotteen tärkeimmät kehityskohteet tämän hetkisen tilanteen osalta. Kyseisten kehityskohteiden perusteella luotiin taktiset ja strategiset suuntaviivat tuotteen jatkokehitykselle asiakasarvon lisäämiseksi. Lisäksi tutkimuksen sivutuotteena luotiin malli, jonka avulla kyetään analysoimaan asiakasarvon muodostumiseen vaikuttavat tuotteen attribuutit sekä asiakastyytyväisyyden taso niiden osalta. Kyseisen mallin avulla kyetään osoittamaan kriittisimmät kehityskohteet asiakasarvon lisäämiseksi.