Alumiiniseoksisen reitityskomponentin lämpökäsittely
Tuomisto, Antti (2007)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Keskijänniteverkkoon kuuluu olennaisena osana reitityskomponentit, jotka valmistetaan alumiinista valamalla. Tarvittavien lujuusominaisuuksien saavuttamiseksi lähes kaikille komponenteille suoritetaan valun jälkeinen lämpökäsittely, jonka avulla mekaaniset ominaisuudet saadaan halutulle tasolle.
Tässä tutkimuksessa on ensin esitelty metallien lujuusominaisuuksiin vaikuttavat seikat, kuten hilavirheet sekä dislokaatioteoria, minkä perusteella metallien muodonmuutokset tapahtuvat. Näiden lisäksi on tarkasteltu erityisesti alumiinivalukappaleiden ominai-suuksiin vaikuttavia tekijöitä, kuten erilaisia valuseoksia ja lämpökäsittelyjä. Lisäksi on esitelty niin alumiiniseosten kuin lämpökäsittelyjen standardit pääpiirteissään.
Verrattaessa aikaisemmin ulkomailla tehtyjä tutkimuksia ja tällä hetkellä Suomessa käy-tössä olevia lämpökäsittelyohjeistoja, voitiin havaita että uuden tiedon puutteen vuoksi nykyisen ohjeiston käyttö johtaa kappaleiden usein liialliseen lujuuteen vaadittaviin ar-voihin verrattuna. Juuri oikeisiin mekaanisiin arvoihin pääsemisestä on niin taloudellista kuin ekologistakin hyötyä.
Kokeellisessa osuudessa pyrittiin optimoimaan erään Alteams Oy:n kappaleen lämpö-käsittely. Suoritetut kokeet vahvistivat aikaisempia tutkimuksia lyhyemmän käsittely-ajan riittävyydestä. Tutkimuksissa saatiin aikaan uusi lämpökäsittelyohje kyseiselle kappaleelle, mutta saadusta tiedosta lienee hyötyä myös muiden kappaleiden käsittelyä suunniteltaessa. Uuden ohjeiston avulla kappaleen käsittelyaika väheni merkittävästi.
Tässä tutkimuksessa on ensin esitelty metallien lujuusominaisuuksiin vaikuttavat seikat, kuten hilavirheet sekä dislokaatioteoria, minkä perusteella metallien muodonmuutokset tapahtuvat. Näiden lisäksi on tarkasteltu erityisesti alumiinivalukappaleiden ominai-suuksiin vaikuttavia tekijöitä, kuten erilaisia valuseoksia ja lämpökäsittelyjä. Lisäksi on esitelty niin alumiiniseosten kuin lämpökäsittelyjen standardit pääpiirteissään.
Verrattaessa aikaisemmin ulkomailla tehtyjä tutkimuksia ja tällä hetkellä Suomessa käy-tössä olevia lämpökäsittelyohjeistoja, voitiin havaita että uuden tiedon puutteen vuoksi nykyisen ohjeiston käyttö johtaa kappaleiden usein liialliseen lujuuteen vaadittaviin ar-voihin verrattuna. Juuri oikeisiin mekaanisiin arvoihin pääsemisestä on niin taloudellista kuin ekologistakin hyötyä.
Kokeellisessa osuudessa pyrittiin optimoimaan erään Alteams Oy:n kappaleen lämpö-käsittely. Suoritetut kokeet vahvistivat aikaisempia tutkimuksia lyhyemmän käsittely-ajan riittävyydestä. Tutkimuksissa saatiin aikaan uusi lämpökäsittelyohje kyseiselle kappaleelle, mutta saadusta tiedosta lienee hyötyä myös muiden kappaleiden käsittelyä suunniteltaessa. Uuden ohjeiston avulla kappaleen käsittelyaika väheni merkittävästi.