Kehityskeskustelut muutosjohtamisen välineenä
Tuominen, Jenni (2016)
Tuominen, Jenni
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Organisaation muutokset ja jatkuvat paineet ovat nykyään arkipäivää työelämässä. Muutokset ovat välttämättömiä niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Sote-uusituksen myötä sekä julkinen että yksityinen hammashoidon sektori ovat kokeneet suuria muutoksia organisaatioissaan, jotka ovat vaikuttaneet henkilöstöön monilla tavoilla.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia miten kehityskeskustelun merkitystä muutosjohtamisen tukena ja miten sitä voitaisiin kehittää. Kehityskeskusteluiden toimivuudessa koetaan usein ongelmia. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään millaisia ongelmia kehityskeskusteluihin liittyy ja millä tavalla ongelmat voisi ratkaista. Tutkielma vertailee julkista ja yksityistä organisaatiota.
Tämän tutkimuksen keskeisinä käsitteinä ovat muutosjohtaminen, kehityskeskustelut ja vuorovaikutus. Kehityskeskustelut ovat monelle pakollinen paha ja jopa suoranainen vitsi. Usein myös ajatellaan, että kehityskeskusteluita ei tarvita, sillä henkilöstö ja esimies keskustelevat muutenkin tarpeeksi. Kehityskeskustelut ovat kuitenkin hyödyllinen ja tehokas johtamisen väline, kun sitä käytetään oikein ja jaksetaan paneutua siihen.
Tutkimuksen kohteena on suun terveydenhuollon yksityinen ja julkinen organisaatio. Tutkimuksessa sekoittuvat kvalitatiinen sekä kvantitatiivinen tutkimustapa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi 50 yksityisellä sektorilla työskentelevää ja 56 julkisella sektorilla työskentelevää.
Tutkimuksen mukaan henkilöstö kokee, että heidän pitäisi saada vaikuttaa enemmän muutoksiin ja johdon kuulla enemmän heidän näkemyksiään asioista. Henkilöstö kokee, että heillä on tarvittava tietotaito, joka vaikuttaa työn sujuvuuteen ja tuottavuuteen. Tutkimuksen mukaan kehityskeskustelut ovat hyödyllisiä, mutta niitä pitäisi pitää useammin ja säännöllisesti. Julkisen ja yksityisen sektorin näkemyksillä ei löytynyt huomattavia eroja.
Kaiken kaikkiaan tutkimuksen mukaan vuorovaikutus on avainsana sekä muutosten että kehityskeskustelun onnistumisen mahdollisuuteen. Henkilöstön mukaan esimiehen ja työntekijöiden välillä on riittävästi molemminpuolista vuorovaikutusta, mutta he haluaisivat nähdä enemmän konkreettisia seurauksia, kun jokin epäkohta otetaan puheeksi. Vuorovaikutus on kunnossa, kunhan siihen vain jaksetaan paneutua. Onnistuneeseen muutosten läpiviemiseen tarvitaan enemmän informaatiota ja henkilöstön osallistamista.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia miten kehityskeskustelun merkitystä muutosjohtamisen tukena ja miten sitä voitaisiin kehittää. Kehityskeskusteluiden toimivuudessa koetaan usein ongelmia. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään millaisia ongelmia kehityskeskusteluihin liittyy ja millä tavalla ongelmat voisi ratkaista. Tutkielma vertailee julkista ja yksityistä organisaatiota.
Tämän tutkimuksen keskeisinä käsitteinä ovat muutosjohtaminen, kehityskeskustelut ja vuorovaikutus. Kehityskeskustelut ovat monelle pakollinen paha ja jopa suoranainen vitsi. Usein myös ajatellaan, että kehityskeskusteluita ei tarvita, sillä henkilöstö ja esimies keskustelevat muutenkin tarpeeksi. Kehityskeskustelut ovat kuitenkin hyödyllinen ja tehokas johtamisen väline, kun sitä käytetään oikein ja jaksetaan paneutua siihen.
Tutkimuksen kohteena on suun terveydenhuollon yksityinen ja julkinen organisaatio. Tutkimuksessa sekoittuvat kvalitatiinen sekä kvantitatiivinen tutkimustapa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi 50 yksityisellä sektorilla työskentelevää ja 56 julkisella sektorilla työskentelevää.
Tutkimuksen mukaan henkilöstö kokee, että heidän pitäisi saada vaikuttaa enemmän muutoksiin ja johdon kuulla enemmän heidän näkemyksiään asioista. Henkilöstö kokee, että heillä on tarvittava tietotaito, joka vaikuttaa työn sujuvuuteen ja tuottavuuteen. Tutkimuksen mukaan kehityskeskustelut ovat hyödyllisiä, mutta niitä pitäisi pitää useammin ja säännöllisesti. Julkisen ja yksityisen sektorin näkemyksillä ei löytynyt huomattavia eroja.
Kaiken kaikkiaan tutkimuksen mukaan vuorovaikutus on avainsana sekä muutosten että kehityskeskustelun onnistumisen mahdollisuuteen. Henkilöstön mukaan esimiehen ja työntekijöiden välillä on riittävästi molemminpuolista vuorovaikutusta, mutta he haluaisivat nähdä enemmän konkreettisia seurauksia, kun jokin epäkohta otetaan puheeksi. Vuorovaikutus on kunnossa, kunhan siihen vain jaksetaan paneutua. Onnistuneeseen muutosten läpiviemiseen tarvitaan enemmän informaatiota ja henkilöstön osallistamista.