Sisällön monikäyttöisyys teknisen dokumentoinnin prosessissa
Tuisku, Rami (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan teknisen dokumentoinnin prosessia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen teknisen dokumentointiprosessin tulee teknisen viestinnän ammattilaisten mielestä olla, jotta prosessi ja siinä tuotettava sisältö olisivat mahdollisimman monikäyttöisiä.
Tutkimuksessa tarkastellaan teknisen viestinnän ammattilaisten mielipiteitä monikäyttöisen dokumentointiprosessin toteuttamisesta. Työssä haasttellaan asiakkailleen teknisiä dokumentteja tuottavan Citec Information Oy:n työntekijöitä. Analyysi perustuu haastatteluaineiston ja tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta luomaani luokitusrunkoon.
Haastatteluaineiston sisällönanalyysin perusteella voidaan todeta, että monikäyttöisessä dokumentointiprosessissa on keskeistä se, että sisältöä pystytään käyttämään uudelleen hyödyksi erilaisissa dokumenteissa ja julkaisumedioissa, se, että prosessia pystytään soveltamaan eri konteksteissa ja se, että prosessin lopputuotteena syntyvät dokumentit vastaavat asiakkaan odotuksia.
Haastettelujen analyysin ja tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta luodaan prosessimalli monikäyttöiselle dokumentointiprosessille. Tutkimuksen perusteella sisällön uudelleenkäyttöön pyrkivä dokumentointiprosessi voidaan käytännössä toteuttaa single sourcing -menetelmää hyödyn-täen.
Tutkimuksessa tarkastellaan teknisen viestinnän ammattilaisten mielipiteitä monikäyttöisen dokumentointiprosessin toteuttamisesta. Työssä haasttellaan asiakkailleen teknisiä dokumentteja tuottavan Citec Information Oy:n työntekijöitä. Analyysi perustuu haastatteluaineiston ja tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta luomaani luokitusrunkoon.
Haastatteluaineiston sisällönanalyysin perusteella voidaan todeta, että monikäyttöisessä dokumentointiprosessissa on keskeistä se, että sisältöä pystytään käyttämään uudelleen hyödyksi erilaisissa dokumenteissa ja julkaisumedioissa, se, että prosessia pystytään soveltamaan eri konteksteissa ja se, että prosessin lopputuotteena syntyvät dokumentit vastaavat asiakkaan odotuksia.
Haastettelujen analyysin ja tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta luodaan prosessimalli monikäyttöiselle dokumentointiprosessille. Tutkimuksen perusteella sisällön uudelleenkäyttöön pyrkivä dokumentointiprosessi voidaan käytännössä toteuttaa single sourcing -menetelmää hyödyn-täen.