Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kanta-asiakasohjelmista lisäarvoa: Päivittäistavarakaupan tärkeimpien asiakkaiden kokemat arvoulottuvuudet

Tuikka, Niina (2017)

 
Katso/Avaa
osuva_7745.pdf (851.2Kb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Tuikka, Niina
2017
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä markkinoinnin tutkimuksessa tutkitaan kanta-asiakasohjelman arvonluontia päivittäistavarakaupan tärkeimmille asiakkaille, ja selvitetään mitkä arvoulottuvuudet päivittäistavarakaupan tärkeimmät asiakkaat kokevat keskeisimmiksi kanta- asiakasohjelman arvonluonnissa.

Kanta-asiakasohjelmilla tähdätään asiakasuskollisuuden kasvattamiseen sekä säilyttämiseen, ja asiakkaan kokema arvo on yksi asiakasuskollisuuden draivereista. Asiakkaan kokeman arvon abstraktia käsitettä lähestytään neljän arvoulottuvuuden kautta: funktionaalisen, taloudellisen, sosiaalisen ja emotionaalisen. Tutkimus toteutettiin fokusryhmähaastatteluina, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmien avulla.

Päivittäistavarakaupan tärkeimmät asiakkaat kokevat funktionaalisen arvoulottuvuuden keskeisimmäksi kanta-asiakasohjelman arvonluonnissa, erityisesti taloudelliseen arvoulottuvuuteen yhdistettynä. Pelkkä taloudellinen arvoulottuvuus ei luo merkittävää arvoa, mutta sen luoman arvon oletetaan olevan samalla tasolla kilpailijoiden luoman arvon kanssa. Sosiaalista arvoulottuvuutta ei päivittäistavarakaupan tärkeimpien asiakkaiden keskuudessa arvosteta, ja tärkeimpien asiakkaiden kanta-asiakasohjelman symbolinen arvo koettiin jopa negatiiviseksi. Emotionaalinen arvoulottuvuus koettiin jonkin verran merkitykselliseksi, mutta sillä on suurin tulevaisuuden potentiaali transformaatiotalouden kasvun myötä. Arvoulottuvuuksien ja arvoa tuottavien elementtien lisäksi yritysten tulisi keskittyä myös kustannuksiin, eli asiakkaan kokemaa arvoa vähentäviin elementteihin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3253]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste