Maksukäyttäytyminen yrityksen konkurssin ennustamisessa
Tornberg, Inka (2011)
Tornberg, Inka
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, voidaanko yrityksen konkurssia ennustaa aiemman maksukäyttäytymisen perusteella. Tutkielman empiriaosassa rakennetaan neljä mallia, jotka pohjaavat tilinpäätösinformaatioon, ei-taloudelliseen informaatioon ja maksukäyttäytymisinformaatioon. Maksukäyttäytymisinformaation konkurssin ennustamiskykyä verrataan tilinpäätösinformaation ja ei-taloudellisen informaation ennustekykyihin. Lisäksi näiden kolmen mallin muuttujat yhdistetään ja tarkastellaan tuoko yhdistetty malli lisäarvoa konkurssin ennustamiseen.
Tutkimusaineisto on Suomen Asiakastieto Oy:n yritystietokannasta. Lopullinen aineisto käsittää 4675 havaintoa, joista 539 on konkurssiyrityksiä ja 4136 toimivia yrityksiä. Yritykset ovat yhtiömuodoltaan osakeyhtiöitä. Koska aineisto sisälsi huomattavasti enemmän toimivia yrityksiä, havaintojen määrää painotettiin niin, että toimivat yritykset ja konkurssiyritykset saivat estimoinnissa samat painot, mutta havaintojen määrä pysyi samana kuin alkuperäisessä aineistossa. Aineisto jaettiin testi- (25 %) ja estimointi-ryhmään (75 %). Tilastollinen testaus suoritettiin logistisen regressioanalyysin (LRA) avulla ja muuttujia lisättiin malleihin pakottavalla menettelyllä.
Tutkielmassa saadut tulokset tukevat maksukäyttäytymisen, erityisesti maksuviiveiden, tärkeyttä konkurssin ennustamisessa. Verrattaessa tilinpäätösinformaatioon ja ei-taloudelliseen informaatioon, maksukäyttäytymismalli saavutti korkeimman kokonaisluokitteluprosentin. Tulokset osoittavat myös, että yhdistetyllä mallilla saavutetaan lisäarvoa konkurssin ennustamisessa. Tämän perusteella yrityksen tilaa tulisi arvioida laajasta näkökulmasta.
Tutkimusaineisto on Suomen Asiakastieto Oy:n yritystietokannasta. Lopullinen aineisto käsittää 4675 havaintoa, joista 539 on konkurssiyrityksiä ja 4136 toimivia yrityksiä. Yritykset ovat yhtiömuodoltaan osakeyhtiöitä. Koska aineisto sisälsi huomattavasti enemmän toimivia yrityksiä, havaintojen määrää painotettiin niin, että toimivat yritykset ja konkurssiyritykset saivat estimoinnissa samat painot, mutta havaintojen määrä pysyi samana kuin alkuperäisessä aineistossa. Aineisto jaettiin testi- (25 %) ja estimointi-ryhmään (75 %). Tilastollinen testaus suoritettiin logistisen regressioanalyysin (LRA) avulla ja muuttujia lisättiin malleihin pakottavalla menettelyllä.
Tutkielmassa saadut tulokset tukevat maksukäyttäytymisen, erityisesti maksuviiveiden, tärkeyttä konkurssin ennustamisessa. Verrattaessa tilinpäätösinformaatioon ja ei-taloudelliseen informaatioon, maksukäyttäytymismalli saavutti korkeimman kokonaisluokitteluprosentin. Tulokset osoittavat myös, että yhdistetyllä mallilla saavutetaan lisäarvoa konkurssin ennustamisessa. Tämän perusteella yrityksen tilaa tulisi arvioida laajasta näkökulmasta.