Types of the Female Gaze in Two Marian Keyes' Novels
Ahola, Milla (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää female gazen esiintymistä kahdessa Marian Keyesin romaanissa. Female gaze -termi, jolle ei ole suomenkielistä vastinetta, on lähtöisin elokuvakritiikistä. 1970-luvulla Laura Mulvey kehitti teoriansa male gazesista, jonka voidaan lyhyesti määritellä olevan elokuvissa yleisesti vallalla oleva miehinen katsantokanta. Tämän perusteella sille kehitettiin vastateoria, female gaze, jonka puolestaan voidaan ymmärtää tarkoittavan naisen näkökulmaa. Tässä tutkielmassa em. naisen näkökulmaa tutkittiin romaaneissa Lucy Sullivan Is Getting Married (1997) ja Last Chance Saloon (1999) ja hypoteesina oli, että em. romaaneissa esiintyy useita eri näkökulmia, female gazeja, joita useat naiset voivat käyttää useisiin eri tarkoituksiin. Näkökulmat jaettiin kahteen päälajiin: näkökulmaan naisista ja miehistä. Naisiin kohdistuva näkökulma puolestaan jaettiin kahteen alalajiin, ihailevaan ja halveksivaan näkökulmaan. Samoin näkökulma miehistä jaettiin kahteen alalajiin, pilkkaavaan ja objektivoivaan. Elokuvissa sekä male että female gaze näkyvät lähinnä kameran kuvakulmasta: kamera kuvaa tapahtumia tietyn sukupuolen kannalta ohjaten näin katsojan katseen kyseisen sukupuolen katsantokannan mukaisesti. Romaaneissa tällaista ei tule esille, joten viitteinä naisen näkökulman esiintymisestä pidettiin henkilöhahmojen kommentteja muista hahmoista sekä kirjailijan yleistä kuvausta tapahtumista ja hahmoista. Tutkimustuloksena oli, että kaikki em. alalajit esiintyvät tutkimusmateriaalissa ja siten hypoteesi osoittautui oikeaksi. Näin voitiin siis todeta, että elokuvakritiikistä peräisin olevaa female gazea esiintyy myös romaaneissa. Laajempia johtopäätöksiä kyseisen katsantokannan esiintymisestä romaaneissa ei voida vetää tutkimusmateriaalin rajoittuneisuudesta johtuen.