Miksi muotibloggaaja kirjoittaa blogiaan? Muotiblogin kaksi puolta, sisältö ja kirjoittaja
Topelius, Tuuli (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miksi muotibloggaajat kirjoittavat blogejaan. Tutkielmässa tutkittiin sitä, mikä heitä siihen motivoi ja mitä he kirjoittamisellaan tavoittelevat.
Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä verkkokyselyvastauksesta ja 25 muotibloggaajan muotiblogista, joista tutkittiin kolmea viimeisintä kirjoitusta. Yhteensä aineistoa oli 75 kirjoitusta ja kyselytutkimuksen vastaukset.
Muotiblogien analysoinnin tuloksena voidaan todeta, että muotibloggaaja on kirjoittaja, jonka aiheet käsittelevä muotia ja ihannoivat kulutuskeskeistä elämäntapaa. Blogi rakentuu esittelytekstistä, joka kertoo, millainen sen on tarkoitus olla sekä leipätekstistä että kuvista ja linkeistä muihin blogeihin. Lisäksi monissa blogeissa on bannerimainoksia ja tekstimainoksia. Blogikirjoitus koostuu kuvitetusta lyhyestä leipätekstistä. Tekstit on laadittu lukijaystävällisiksi, selkeiksi ja kohderyhmään vaikuttaviksi. Kirjoituksissa tavoitellaan kaverimaista otetta. Niissä ei oteta voimakkaasti kantaa asioihin. Bloggaajat pyrkivät ottamaan lukijat huomioon erilaisin kyselyin.
Suurin syy muotiblogin pitämiseen on mahdollisuus edetä uralla, mitä piti todennäköisenä valtaosa kyselyvastaajista. Toinen vahva syy on mahdollisuus jakaa kiinnostuksen kohteita muiden kanssa ja mahdollisuus julkaista kuvia internetissä sekä kertoa kuulumisiaan muille. Verkostoituminen muiden bloggaajien kanssa on heille myös tärkeää. Vaikka blogeja pidetään verkostoitumiskanavana, muotibloggaajista suurin osa ei halua kertoa blogissaan henkilökohtaisia asioitaan. Tulosten perusteella muotibloggaaja on oman alansa ammattilainen, joka odottaa myös saavansa jotain uhraamansa ajan vastikkeeksi.
Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä verkkokyselyvastauksesta ja 25 muotibloggaajan muotiblogista, joista tutkittiin kolmea viimeisintä kirjoitusta. Yhteensä aineistoa oli 75 kirjoitusta ja kyselytutkimuksen vastaukset.
Muotiblogien analysoinnin tuloksena voidaan todeta, että muotibloggaaja on kirjoittaja, jonka aiheet käsittelevä muotia ja ihannoivat kulutuskeskeistä elämäntapaa. Blogi rakentuu esittelytekstistä, joka kertoo, millainen sen on tarkoitus olla sekä leipätekstistä että kuvista ja linkeistä muihin blogeihin. Lisäksi monissa blogeissa on bannerimainoksia ja tekstimainoksia. Blogikirjoitus koostuu kuvitetusta lyhyestä leipätekstistä. Tekstit on laadittu lukijaystävällisiksi, selkeiksi ja kohderyhmään vaikuttaviksi. Kirjoituksissa tavoitellaan kaverimaista otetta. Niissä ei oteta voimakkaasti kantaa asioihin. Bloggaajat pyrkivät ottamaan lukijat huomioon erilaisin kyselyin.
Suurin syy muotiblogin pitämiseen on mahdollisuus edetä uralla, mitä piti todennäköisenä valtaosa kyselyvastaajista. Toinen vahva syy on mahdollisuus jakaa kiinnostuksen kohteita muiden kanssa ja mahdollisuus julkaista kuvia internetissä sekä kertoa kuulumisiaan muille. Verkostoituminen muiden bloggaajien kanssa on heille myös tärkeää. Vaikka blogeja pidetään verkostoitumiskanavana, muotibloggaajista suurin osa ei halua kertoa blogissaan henkilökohtaisia asioitaan. Tulosten perusteella muotibloggaaja on oman alansa ammattilainen, joka odottaa myös saavansa jotain uhraamansa ajan vastikkeeksi.