Lanseerausprosessi kansainvälisillä markkinoilla
Toivanen, Anna-Kaisa Johanna (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on analysoida lanseerausprosessia ja sen eri vaiheita kansainvälisillä markkinoilla. Tutkielman keskeinen ongelma on, miten uutuustuote (uudistettu tuote) lanseerataan markkinoille globaalisti ja mitkä tekijät vaikuttavat lanseerauksessa ja miten lanseeraus toteutetaan kansainvälisesti. Tutkielman runko perustuu pääosin markkinoinnin kirjallisuuden teorioihin, tutkimuksiin sekä lanseerausta käsittelevään kirjallisuuteen. Kirjallisuuden pohjalta esitetään lanseerausmalli, jonka avulla tarkastellaan case-yrityksen uutuustuotteen lanseerausta.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää esimerkkiyrityksen uutuustuotteen lanseerausprosessia ja kuvata, miten lanseerausprosessi toimii käytännössä markkinointikirjallisuudessa esitettyjen teorioiden näkökulmasta. Tutkimuksessa pyritään analysoimaan, miten kansainvälinen lanseerausprosessi voi vaikuttaa merkkituotteen menestymiseen. Tutkimuksessa keskitytään yhden uutuustuotteen, Niken urheilukengän lanseeraukseen, joka toteutettiin maailmanlaajuisesti. Haastattelututkimukset on tehty Nike Finland Oy:n henkilöstölle ja lanseeraukseen liittyville henkilöille. Kilpailijoiden toimia pyritään kartoittamaan haastattelun, kirjallisuuden ja internetin avulla.
Niken urheilukengän lanseeraus onnistui sekä USA:n, että erityisesti Euroopan markkinoilla. Nike, urheilukenkien suurimpana yrityksenä maailmassa pitää uusiutua jatkuvasti pitääkseen markkinaosuutensa.Yhtenä keinona voi olla onnistunut lanseeraus.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää esimerkkiyrityksen uutuustuotteen lanseerausprosessia ja kuvata, miten lanseerausprosessi toimii käytännössä markkinointikirjallisuudessa esitettyjen teorioiden näkökulmasta. Tutkimuksessa pyritään analysoimaan, miten kansainvälinen lanseerausprosessi voi vaikuttaa merkkituotteen menestymiseen. Tutkimuksessa keskitytään yhden uutuustuotteen, Niken urheilukengän lanseeraukseen, joka toteutettiin maailmanlaajuisesti. Haastattelututkimukset on tehty Nike Finland Oy:n henkilöstölle ja lanseeraukseen liittyville henkilöille. Kilpailijoiden toimia pyritään kartoittamaan haastattelun, kirjallisuuden ja internetin avulla.
Niken urheilukengän lanseeraus onnistui sekä USA:n, että erityisesti Euroopan markkinoilla. Nike, urheilukenkien suurimpana yrityksenä maailmassa pitää uusiutua jatkuvasti pitääkseen markkinaosuutensa.Yhtenä keinona voi olla onnistunut lanseeraus.