Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suomen ja Kiinan välinen verosopimus elinkeinotoiminnassa

To, Linh Linh (2013)

 
Katso/Avaa
osuva_5461.pdf (483.9Kb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
To, Linh Linh
2013
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yhä useammat saavat tuloja valtion rajojen ulkopuolelta maailmantalouden globalisoi-tumisen vuoksi. Valtiot pyrkivät verottamaan asukkaidensa maailmanlaajuisen tulon ja varallisuuden lisäksi alueellaan syntyvän tulon ja siellä olevan varallisuuden silloin, kun saaja tai omistaja asuu muussa valtiossa. Valtiot ovat solmineet verosopimuksia vält-tääkseen kaksinkertaista verotusta. Verosopimusten tehtävinä ovat myös veron kiertä-misen ja vilpittömän toiminnan estäminen sekä tietojenvaihdon edistäminen viranomais-ten välillä. Verosopimusten avulla jaetaan myös tulon verotus lähde- ja asuinvaltion kesken. Verovelvolliset jaetaan usein kotivaltio- ja lähdevaltioperiaatteen mukaisesti yleisesti ja rajoitetusti verovelvollisiin. Asuinvaltio- ja lähdevaltioperiaate muodosta-vatkin verosopimuksen tulonjakosystematiikan. Verosopimusten avulla määrätään myös kaksinkertaisen verotuksen poistamismenetelmä.

OECD:n malliverosopimus on vaikuttanut olennaisesti valtioiden harjoittamaan veroso-pimuspolitiikkaan; malliverosopimuksen voidaankin katsoa sisältävän eräänlaisia vero-sopimusoikeuden yleisiä oppeja. Suomen solmimat verosopimukset pohjautuvat yleensä OECD:n malliverosopimukseen. Tutkielmassa tarkastelun kohteena on myös YK:n mal-liverosopimus, koska Kiinan verosopimukset pohjautuvat molempiin malliverosopi-muksiin. Tutkimus osoitti, että verosopimuksemme sisältää artikloja molemmista malli-verosopimuksista, ja YK:n malliverosopimuksesta on esimerkiksi implementoitu 5(3) ja 12 artiklat. Jokainen verosopimus on itsenäinen vailla yhteyttä muihin verosopimuksiin, koska verosopimukset ovat sopimusvaltioiden neuvottelujen tuloksena aikaansaatuja.

Tutkimuksessa tarkoituksena on luoda syvällinen ymmärrys verosopimuksen artikloista, jotka liittyvät elinkeinotoimintaan, kuten esimerkiksi 5, 7, 8 ja 10 artiklat. Verosopi-muksen artikloja vertaillaan OECD:n ja YK:n malliverosopimuksiin, jotta saadaan sel-ville artiklan lähde sekä artiklan valintaan mahdollisesti vaikuttavat syyt ja artiklojen seuraukset. Oikeuslähteiden, kuten lainsäädännön ja tuomioistuinratkaisujen avulla tue-taan tutkimustehtävässä esitettyjä tulkintoja.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3205]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste