KONSULTOINNIN UUSI LIIKETOIMINTAMALLI Digitaalisen toimintaympäristön vaikutukset
Tiilikainen, Tuomo (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritykset pyrkivät digitaalisuuden avulla löytämään keinoja liiketoimintamallien uudistamiseksi. Digitaaliset liiketoimintamallit ovat merkittävä mahdollisuus myös konsultointiyrityksille. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia ovat konsultointiyrityksille tyypilliset liiketoimintamallit, miten digitaalinen liiketoimintamalli eroaa perinteisestä liiketoimintamallista ja millaisia ominaisuuksia konsultointiyrityksen digitaalinen liiketoimintamalli voi sisältää.
Teoreettisen viitekehyksen perusteella digitaalisen liiketoimintamallin tarkoitukseksi tunnistettiin arvon luominen, arvon siirtäminen sekä arvon kiinnittäminen. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä yritysjohdollisissa tehtävissä olevaa henkilöä kolmesta eri yrityksestä. Aineiston perusteella digitaalisen liiketoimintamallin teoreettinen viitekehys kyettiin täydentämään ja analysoimaan sen vaikutuksia ja hyötyjä konsultointiyritykselle.
Tulosten mukaan perinteisen ja digitaalisen liiketoimintamallin erot näkyvät niissä periaatteissa ja toimintatavoissa, joiden mukaan liiketoimintamallin eri osa-alueet toimivat. Tuloksissa havaittiin, että liiketoimintamallin muodostamisen lähtökohtana ei voi olla nykyinen kilpailuasetelma tai perinteinen toimialajako. Innovatiivinen liiketoimintamalli on kytkeytynyt laajempiin arvoverkostoihin ja synnyttää uudenlaista yhteistyötä. Tuloksissa löydettiin uusia skaalautuvia palvelumalleja sekä hinnoittelumalleja, jotka luovat pohjan kasvustrategioiden toteutumiselle. Tuloksia voidaan hyödyntää vaativia asiantuntijapalveluita tuottavissa yrityksessä, kun ne pyrkivät tunnistamaan digitaalisten liiketoimintamallien mahdollisuuksia omalle liiketoiminnalle.
Teoreettisen viitekehyksen perusteella digitaalisen liiketoimintamallin tarkoitukseksi tunnistettiin arvon luominen, arvon siirtäminen sekä arvon kiinnittäminen. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä yritysjohdollisissa tehtävissä olevaa henkilöä kolmesta eri yrityksestä. Aineiston perusteella digitaalisen liiketoimintamallin teoreettinen viitekehys kyettiin täydentämään ja analysoimaan sen vaikutuksia ja hyötyjä konsultointiyritykselle.
Tulosten mukaan perinteisen ja digitaalisen liiketoimintamallin erot näkyvät niissä periaatteissa ja toimintatavoissa, joiden mukaan liiketoimintamallin eri osa-alueet toimivat. Tuloksissa havaittiin, että liiketoimintamallin muodostamisen lähtökohtana ei voi olla nykyinen kilpailuasetelma tai perinteinen toimialajako. Innovatiivinen liiketoimintamalli on kytkeytynyt laajempiin arvoverkostoihin ja synnyttää uudenlaista yhteistyötä. Tuloksissa löydettiin uusia skaalautuvia palvelumalleja sekä hinnoittelumalleja, jotka luovat pohjan kasvustrategioiden toteutumiselle. Tuloksia voidaan hyödyntää vaativia asiantuntijapalveluita tuottavissa yrityksessä, kun ne pyrkivät tunnistamaan digitaalisten liiketoimintamallien mahdollisuuksia omalle liiketoiminnalle.