Terveydenhuollon johtajuusosaamisen käsiteanalyysi
Tiainen, Jenni (2016)
Tiainen, Jenni
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Viime vuosina vaatimukset terveydenhuoltoa kohtaan ovat lisääntyneet ja terveydenhuoltoalan johtamisen haasteet ovat kasvaneet. Terveydenhuoltoalalla tulee olemaan henkilöstövajetta tulevina vuosina ja etenkin hoitotyön johtajia tulee jäämään eläkkeelle. Terveydenhuoltoalan johtajat tarvitset yhä enemmän monipuolisia johtajuustaitoja.
Tässä tutkimuksessa halusin selvittää mitä johtajuusosaaminen merkitsee yleisellä tasolla sekä mitä se on terveydenhuollossa. Lisäksi halusin saada selville eroaako osastonhoitajien ja ylihoitajien johtajuusosaaminen toisistaan. Tutkimuksessani keskeisen teorian muodostavat yleiset johtamisen määritelmät sekä terveydenhuollon erityispiirteet. Työni keskeisimpiä käsitteitä olivat johtaminen, johtajuus, johtajuusosaaminen, sekä terveydenhuolto. Tutkimuksessani käytin metodina käsiteanalyysia ja sen avulla työ eteni vaiheittain.
Tutkimukseni tunnistaa johtajuusosaamisen olevan sitä, että osaa muokata johtajuustyyliään, sisältäen kuusi johtajuustaitoa, sopimaan vallitsemaan kontekstiin. Terveydenhuollon johtajuus tarkoittaa pääpiirteissään samaa, tosin pieniä erojakin löytyy. Sen sijaan tutkimukseni ei onnistunut selvittämään riittävällä tarkkuudella osastonhoitajien ja ylihoitajien johtajuusosaamisen eroja.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voi todeta johtajuusosaamisen olevan erittäin tärkeä asia, erityisesti terveydenhuollossa. Sen tärkeydestä kertoo muun muassa erilaiset koulutukset, joiden avulla johtajuuden tasoa pyritään parantamaan. Tällä hetkellä johtajuutta ei esiinny riittävästi ja se ei ole riittävän tehokasta. Tämä johtuu varmasti ainakin osittain terveydenhuollon ominaispiirteistä, joiden vaikutuksesta johtajuuden harjoittaminen on vaikeaa terveydenhuollossa.
Tutkimukseni tunnistaa useita jatkotutkimusaiheita, joista osa syventää tutkimiani aiheita, osa täydentää tutkimukseni puutteita ja osa laajentaa samaa ajattelumaailmaa uusille alueille. Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että terveydenhuollon johtajuusosaamista pitäisi tutkia enemmän ja käsiteanalyysi on toimiva tutkimusmenetelmä tähän.
Tässä tutkimuksessa halusin selvittää mitä johtajuusosaaminen merkitsee yleisellä tasolla sekä mitä se on terveydenhuollossa. Lisäksi halusin saada selville eroaako osastonhoitajien ja ylihoitajien johtajuusosaaminen toisistaan. Tutkimuksessani keskeisen teorian muodostavat yleiset johtamisen määritelmät sekä terveydenhuollon erityispiirteet. Työni keskeisimpiä käsitteitä olivat johtaminen, johtajuus, johtajuusosaaminen, sekä terveydenhuolto. Tutkimuksessani käytin metodina käsiteanalyysia ja sen avulla työ eteni vaiheittain.
Tutkimukseni tunnistaa johtajuusosaamisen olevan sitä, että osaa muokata johtajuustyyliään, sisältäen kuusi johtajuustaitoa, sopimaan vallitsemaan kontekstiin. Terveydenhuollon johtajuus tarkoittaa pääpiirteissään samaa, tosin pieniä erojakin löytyy. Sen sijaan tutkimukseni ei onnistunut selvittämään riittävällä tarkkuudella osastonhoitajien ja ylihoitajien johtajuusosaamisen eroja.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voi todeta johtajuusosaamisen olevan erittäin tärkeä asia, erityisesti terveydenhuollossa. Sen tärkeydestä kertoo muun muassa erilaiset koulutukset, joiden avulla johtajuuden tasoa pyritään parantamaan. Tällä hetkellä johtajuutta ei esiinny riittävästi ja se ei ole riittävän tehokasta. Tämä johtuu varmasti ainakin osittain terveydenhuollon ominaispiirteistä, joiden vaikutuksesta johtajuuden harjoittaminen on vaikeaa terveydenhuollossa.
Tutkimukseni tunnistaa useita jatkotutkimusaiheita, joista osa syventää tutkimiani aiheita, osa täydentää tutkimukseni puutteita ja osa laajentaa samaa ajattelumaailmaa uusille alueille. Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että terveydenhuollon johtajuusosaamista pitäisi tutkia enemmän ja käsiteanalyysi on toimiva tutkimusmenetelmä tähän.