The use of a multinational corporate intranet. A study on Wärtsilä’s new intranet Compass
Terhi, Mikaela (2009)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Intranetit ovat yleistyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävästi, ja ne ovat laajasti käytössä monikansallisissa yhtiöissä. Intranet on tärkein sisäisen viestinnän kanava, jonka kautta sama tieto voidaan tarjota samanaikaisesti ympäri maailmaa työskentelevälle henkilöstölle. Monikansallisten intranetien suurimpia haasteita ovat kieli, työntekijöiden pääsy intranetiin ja intranetin sisältö.
Tutkimus kartoitti, miten Wärtsilän keväällä 2008 lanseerattua uutta globaalia intranetiä Compassia käytetään. Tutkimuksessa selvitettiin henkilöstön mielipiteitä uudistetusta intranetistä ja etsittiin ideoita jatkokehitystä varten. Vastauksia kysymyksiin haettiin yrityksen henkilöstölle suunnatulla sähköisellä kyselyllä, joka oli saatavilla intranetissä. Saatuja vastauksia analysoitiin pääasiassa kvantitatiivisesti, mutta kvalitatiivisia menetelmiä käytettiin avointen vastausten tulkitsemisessa.
Kyselyyn vastasi 451 henkilöä, joista 58 % työskenteli Suomessa. Globaali intranet koettiin selvänä parannuksena entiseen, jolloin käytössä oli kymmeniä erillisiä intranetejä. Compassin yleisarvosanaksi annettiin noin 7 asteikolla 1-10. Intranet tukee käyttäjien työtä hyvin ja sitä käytetään lähinnä tiedonhakuun ja uutisten lukemiseen. Globaalit koko yritystä koskevat uutiset ovat luetuimpia. Ulkoasun yhteneväisyys intranetissä on käyttäjien mielestä hyvä. Suuri osa intranetin tuomista uusista toiminnallisuuksista on mieluisia, mutta kaikki eivät ole vielä vakiintuneet päivittäiseen käyttöön.
Siirtymä Wärtsilässä kymmenistä intraneteistä yhteen globaaliin intranetiin on merkittävä ja tottuminen vie aikaa. Jatkokehityksessä on keskityttävä intranetin toiminnallisuuksien jalkauttamiseen henkilöstön keskuudessa. Monikansallisen intranetin kehittämisessä on kiinnitettävä myös erityishuomiota kieleen, pääsyyn ja sisältöön.
Tutkimus kartoitti, miten Wärtsilän keväällä 2008 lanseerattua uutta globaalia intranetiä Compassia käytetään. Tutkimuksessa selvitettiin henkilöstön mielipiteitä uudistetusta intranetistä ja etsittiin ideoita jatkokehitystä varten. Vastauksia kysymyksiin haettiin yrityksen henkilöstölle suunnatulla sähköisellä kyselyllä, joka oli saatavilla intranetissä. Saatuja vastauksia analysoitiin pääasiassa kvantitatiivisesti, mutta kvalitatiivisia menetelmiä käytettiin avointen vastausten tulkitsemisessa.
Kyselyyn vastasi 451 henkilöä, joista 58 % työskenteli Suomessa. Globaali intranet koettiin selvänä parannuksena entiseen, jolloin käytössä oli kymmeniä erillisiä intranetejä. Compassin yleisarvosanaksi annettiin noin 7 asteikolla 1-10. Intranet tukee käyttäjien työtä hyvin ja sitä käytetään lähinnä tiedonhakuun ja uutisten lukemiseen. Globaalit koko yritystä koskevat uutiset ovat luetuimpia. Ulkoasun yhteneväisyys intranetissä on käyttäjien mielestä hyvä. Suuri osa intranetin tuomista uusista toiminnallisuuksista on mieluisia, mutta kaikki eivät ole vielä vakiintuneet päivittäiseen käyttöön.
Siirtymä Wärtsilässä kymmenistä intraneteistä yhteen globaaliin intranetiin on merkittävä ja tottuminen vie aikaa. Jatkokehityksessä on keskityttävä intranetin toiminnallisuuksien jalkauttamiseen henkilöstön keskuudessa. Monikansallisen intranetin kehittämisessä on kiinnitettävä myös erityishuomiota kieleen, pääsyyn ja sisältöön.