Hiljaisen tietämyksen johtaminen Suomessa: ajankohtaiset haasteet HR Barometri 2013 valossa
Tengvall, Taina (2014)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä organisaatioiden hiljaisen tietämyksen johtamisen ajankohtaisista haasteista Suomessa sekä löytää mahdollisuuksia organisaatioiden tietämyksen hallinnan kehittämiseksi.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusmetodina käytetään kuvailevaa sisällönanalyysiä. Teoreettinen viitekehys koostuu tietämyksen muodostumiseen, sen tyyppeihin, organisaation oppimiseen sekä tietämyksen siirtämiseen liittyvistä malleista. Empiirisenä aineistona käytetään HR Barometri 2013 -kyselyä. Kyselyssä pyydettiin osallistujilta näkemyksiä siitä, mikä henkilöstötyössä tulee muuttumaan vuoteen 2018 mennessä ja mikä on henkilöstötyön merkittävin haaste perusteluineen. Kyselyyn vastasi 2 579 henkilöä.
Aineistosta nousi luokittelun avulla esiin 12 tarkemmin käsiteltävää teemaa, jotka liittyivät tietämyksen siirtämistä koskeviin haasteisiin. Näitä olivat sukupolvenvaihdos, osaavan henkilöstön saatavuus ja sitouttaminen, osaamisen kehittäminen, kansainvälistyminen ja monikulttuurisuus, verkostomainen toiminta, uudistuva teknologia, ylitehostaminen, työtapojen muuttuminen, oman työn hallinta muutoksissa, esimiestyön muuttuvat vaatimukset, erilaisuuden johtaminen sekä vuorovaikutuksen hajanaisuus.
Tutkimuksen keskeisinä havaintoina olivat lähiesimiesten toiminnan, osaamisen johtamista tukevien prosessien ja järjestelmien sekä avoimen vuorovaikutuksen mahdollistavan organisaatiokulttuurin merkitykset tiedonluontia mahdollistavina ja sen siirtoprosessia tukevina seikkoina. Tietämyksen johtamisen keinoja määrittäviksi tekijöiksi osoittautuivat jaettavan tietämyksen luonne ja käyttötarkoitus sekä organisaation rakenne ja toiminnan virtuaalisuuden aste.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusmetodina käytetään kuvailevaa sisällönanalyysiä. Teoreettinen viitekehys koostuu tietämyksen muodostumiseen, sen tyyppeihin, organisaation oppimiseen sekä tietämyksen siirtämiseen liittyvistä malleista. Empiirisenä aineistona käytetään HR Barometri 2013 -kyselyä. Kyselyssä pyydettiin osallistujilta näkemyksiä siitä, mikä henkilöstötyössä tulee muuttumaan vuoteen 2018 mennessä ja mikä on henkilöstötyön merkittävin haaste perusteluineen. Kyselyyn vastasi 2 579 henkilöä.
Aineistosta nousi luokittelun avulla esiin 12 tarkemmin käsiteltävää teemaa, jotka liittyivät tietämyksen siirtämistä koskeviin haasteisiin. Näitä olivat sukupolvenvaihdos, osaavan henkilöstön saatavuus ja sitouttaminen, osaamisen kehittäminen, kansainvälistyminen ja monikulttuurisuus, verkostomainen toiminta, uudistuva teknologia, ylitehostaminen, työtapojen muuttuminen, oman työn hallinta muutoksissa, esimiestyön muuttuvat vaatimukset, erilaisuuden johtaminen sekä vuorovaikutuksen hajanaisuus.
Tutkimuksen keskeisinä havaintoina olivat lähiesimiesten toiminnan, osaamisen johtamista tukevien prosessien ja järjestelmien sekä avoimen vuorovaikutuksen mahdollistavan organisaatiokulttuurin merkitykset tiedonluontia mahdollistavina ja sen siirtoprosessia tukevina seikkoina. Tietämyksen johtamisen keinoja määrittäviksi tekijöiksi osoittautuivat jaettavan tietämyksen luonne ja käyttötarkoitus sekä organisaation rakenne ja toiminnan virtuaalisuuden aste.