Vastuullisuus esimiehen roolissa käsiteltäessä työntekijän henkilökohtaisia ongelmia
Temmes, Saana (2016)
Temmes, Saana
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Viimeisten parin vuosikymmenen aikana henkilöstöjohtaminen on tullut uusien haasteiden eteen. Tähän syynä ovat esimerkiksi globalisaatio ja väestön ikääntymisnen. Yksi tapa erottua edukseen työnantajamarkkinoilla ja sitouttaa henkilöstöä on toteuttaa vastuullista henkilöstöjohtamista. Vastuullisuus onkin näinä päivinä osa yhä useamman organisaation strategiaa ja käsite kattaa nykyään taloudellisen ja ekologisen vastuullisuuden lisäksi myös sosiaalisen vastuullisuuden. Käytännössä vastuullisuuden toteuttaminen näkyy lisääntyneenä mielenkiintona henkilöstön hyvinvointia kohtaan. Vastuullisuuden tulo osaksi henkilöstöjohtamista on muuttanut myös esimiehen roolia ja tehtäviä organisaatiossa yhä vastuullisempaan suuntaan.
Toinen ajankohtainen ja merkittävä aihe organisaatioissa on henkinen työhyvinvointi. Työstä alkunsa saaneita mielenterveyshäiriöitä esiintyy kaikilla ikäluokilla ja viidentoista vuoden aikana masennuslääkkeiden käyttö on kuusinkertaistunut Suomessa. Henkisen työhyvinvoinnin lasku heijastuu henkilökohtaisten ongelmien kasvuun työyhteisössä. Masennus ja alkoholinkäyttö ovat kymmenen merkittävimmän työkyvyttömyyttä aiheuttavan tekijöiden joukossa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että työyhteisö on otollinen ympäristö vähentää henkilökohtaisten ongelmien syntymistä.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esimiehen roolia vastuullisena henkilöstöjohtajana. Tarkastelukulmaksi on valittu esimiehen rooli ja vastuu työntekijän henkilökohtaisten ongelmien käsittelyssä. Tutkimusongelmaa lähdettiin selvittämään kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen avulla. Tutkimusstrategiana oli case-tutkimus, jossa tarkasteltavana oli yksi kohdeorganisaatio. Tutkimus toteutettiin kahdeksan yksilöhaastattelun perusteella, joiden tuloksia peilattiin kirjallisuuskatsaukseen. Tutkimuksessa saatiin selville se, että kaiken esimiestoiminnan lähtökohtana on esimiehen status ja työntekijöiden silmissä ansaittu auktoriteetti. Ilman tätä statusta esimiehen toimiminen ongelmien käsittelijänä ei ole mahdollista. Ollakseen hyvä esimies, esimiehen tulee myös itse haluta toimia esimiehenä.
Toinen ajankohtainen ja merkittävä aihe organisaatioissa on henkinen työhyvinvointi. Työstä alkunsa saaneita mielenterveyshäiriöitä esiintyy kaikilla ikäluokilla ja viidentoista vuoden aikana masennuslääkkeiden käyttö on kuusinkertaistunut Suomessa. Henkisen työhyvinvoinnin lasku heijastuu henkilökohtaisten ongelmien kasvuun työyhteisössä. Masennus ja alkoholinkäyttö ovat kymmenen merkittävimmän työkyvyttömyyttä aiheuttavan tekijöiden joukossa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että työyhteisö on otollinen ympäristö vähentää henkilökohtaisten ongelmien syntymistä.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esimiehen roolia vastuullisena henkilöstöjohtajana. Tarkastelukulmaksi on valittu esimiehen rooli ja vastuu työntekijän henkilökohtaisten ongelmien käsittelyssä. Tutkimusongelmaa lähdettiin selvittämään kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen avulla. Tutkimusstrategiana oli case-tutkimus, jossa tarkasteltavana oli yksi kohdeorganisaatio. Tutkimus toteutettiin kahdeksan yksilöhaastattelun perusteella, joiden tuloksia peilattiin kirjallisuuskatsaukseen. Tutkimuksessa saatiin selville se, että kaiken esimiestoiminnan lähtökohtana on esimiehen status ja työntekijöiden silmissä ansaittu auktoriteetti. Ilman tätä statusta esimiehen toimiminen ongelmien käsittelijänä ei ole mahdollista. Ollakseen hyvä esimies, esimiehen tulee myös itse haluta toimia esimiehenä.