Conflicting Ideologies: The Production Code versus A Streetcar Named Desire
Teirioja, Leena (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia kuinka Amerikassa 1930-luvulla kayttoon otettu katolisten miesten kirjoittama sensuurikoodisto toimi ideologiana ja kuinka se oli ristiriidassa Tennessee Williamsin kirjoittaman Viettelysten vaunu -naytelman ideologian kanssa. Tutkimuksen teemoina kaytettiin koodistosta loytyvia sensuroitavia aiheita: kansalliset tunteet, seksi, siveettomyydet ja mauttomuudet, rikokset, rienaukset ja uskonto seka puvut, tanssit, elokuvan sijainti ja nimi.
Tutkimus suoritettiin vertaamalla naytelmaa vuonna 1951 filmattuun elokuvaan. Ylla mainittuja teemoja joko poistettiin elokuvasta tai niita muutettiin koodistoon sopivisi, mutta siita huolimatta lopputuloksen ideologia oli ajoittain jopa taysin vastakkainen kuin koodiston pyrkimys. Sensuroidut kohdat osoittivat, etta koodisto toimi konservatiivisena, jopa seksistisena ideologiana, joka vaikeutti tasa-arvon lisaantymista. Toisaalta sensuuri vaikutti olevan epajohdonmukaista ja paikoittain sattumanvaraistakin. Koodistoa kuitenkin kaytettiin, koska sen avulla kuviteltiin pystyttavan vahentamaan yhteiskunnassa tapahtuvia antisosiaalisia tekoja. Se vaikutti toimivan lain tapaisena yhteiskuntaa yllapitavana koodistona, vaikkakin se oli sensuroijien omia moraaleja edustava vallan valikappale.
Tutkimus suoritettiin vertaamalla naytelmaa vuonna 1951 filmattuun elokuvaan. Ylla mainittuja teemoja joko poistettiin elokuvasta tai niita muutettiin koodistoon sopivisi, mutta siita huolimatta lopputuloksen ideologia oli ajoittain jopa taysin vastakkainen kuin koodiston pyrkimys. Sensuroidut kohdat osoittivat, etta koodisto toimi konservatiivisena, jopa seksistisena ideologiana, joka vaikeutti tasa-arvon lisaantymista. Toisaalta sensuuri vaikutti olevan epajohdonmukaista ja paikoittain sattumanvaraistakin. Koodistoa kuitenkin kaytettiin, koska sen avulla kuviteltiin pystyttavan vahentamaan yhteiskunnassa tapahtuvia antisosiaalisia tekoja. Se vaikutti toimivan lain tapaisena yhteiskuntaa yllapitavana koodistona, vaikkakin se oli sensuroijien omia moraaleja edustava vallan valikappale.