Miten syrjäiset yritykset menestyvät? Tapaustutkimus Pohjois-Pohjanmaalta
Taskinen, Hanna (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yleensä oletetaan, että yritysten, tai ainakin niiden ydintoimintojen, kannattaa sijaita keskeisillä kaupunkialueilla. Silti on yrityksiä, jotka sijaitsevat täysin keskusalueitten ulkopuolella ja menestyvät siitä huolimatta. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan menestyviä, syrjäisesti sijaitsevia yrityksiä. Tarkoituksena on selvittää, miten kyseiset yritykset menestyvät niiden oletetusti epäedullisesta sijainnista huolimatta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa tarkastelukohteena on seitsemän pk-yritystä Pohjois-Pohjanmaalta neljän kunnan (Haapavesi, Kärsämäki, Nivala ja Pyhäntä) alueelta. Tutkimuksen näkökulmana on yrityksen syrjäinen sijainti ja etäisyys. Menestymistä tarkastellaan ensisijaisesti yritysten selviytymisen kannalta. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Miksi yritykset sijoittuvat näille syrjäisille "epäedullisille" alueille? 2) Miten paikallinen toimintaympäristö vaikuttaa yrityksen toimintaan? 3) Miten etäisyyden merkitys nähdään syrjäisillä alueilla sijaitsevissa yrityksissä ja miten nämä yritykset menestyvät etäisyydestä huolimatta?
Syrjäisten, menestyvien yritysten teemaan ei ole mitään suoraan sovellettavissa olevaa teoriaa. Sen takia aihetta tarkastellaan erilaisten sijaintiin ja menestymiseen liittyvien näkökulmien avulla. Sijaintiin liittyvinä tulkintoina ovat klassiset sijaintiteoriat ja Porterin näkemys sijainnin merkityksestä kilpailussa. Menestymistä käsitellään yrittäjäpersoonan, resurssiperusteisen näkökulman ja aiempien aihetta sivuavien tutkimusten kautta. Teoreettisen osan tarkoituksena on tukea empiiristä tulkintaa. Erityisesti resurssiperusteinen näkökulma nousee tärkeäksi tekijäksi menestymistä tarkasteltaessa. Sen keskeisenä ideana on, että yrityksen pitäisi pystyä erottumaan kilpailijoistaan sen ainutlaatuisten sisäisten resurssien avulla ja näin muodostamaan kestävää kilpailuetua.
Tutkimuksen empiirinen aineisto hankittiin teemahaastatteluin, joissa haastateltavina olivat tarkasteltujen yritysten edustajat. Empiirisen aineiston analyysi perustui pitkälti haastattelun teemoihin: 1) paikallisuus 2) etäisyys (syrjäisyys) 3) menestyminen, haasteet ja tulevaisuudennäkymät. Empiirisen osion perusteella muodostuneista päätelmistä keskeisin oli, että syrjäisten yritysten menestymisen taustalla vaikuttaisi olevan yhdistelmä syrjäisten yritysten ainutlaatuisia menestystekijöitä (resursseja) sekä menestyneille pk-yrityksille tyypillisinä pidettyjä tekijöitä. Syrjäisille yrityksille potentiaalisesti ainutlaatuisia, arvokkaita resursseja olivat työntekijöiden uskollisuus ja yrittäjä. Nämä resurssit luovat kestävää kilpailuetua ja ovat siten olennaisia yritysten menestymisen kannalta. Tutkimuksen yritysten selviytymistekijöinä nousivat esiin arvokkaat, mutta yleiset resurssit, joita ovat menestyneille pk-yrityksille kohtalaisen tavanomaisina pidetyt piirteet, kuten joustavuus, innovatiivisuus ja yhteistyö. Nämä resurssit voivat sekä edesauttaa kasvuhakuisten yritysten menestymistä että tukea heikommassa asemassa olevien yritysten selviytymistä.
Syrjäisten, menestyvien yritysten teemaan ei ole mitään suoraan sovellettavissa olevaa teoriaa. Sen takia aihetta tarkastellaan erilaisten sijaintiin ja menestymiseen liittyvien näkökulmien avulla. Sijaintiin liittyvinä tulkintoina ovat klassiset sijaintiteoriat ja Porterin näkemys sijainnin merkityksestä kilpailussa. Menestymistä käsitellään yrittäjäpersoonan, resurssiperusteisen näkökulman ja aiempien aihetta sivuavien tutkimusten kautta. Teoreettisen osan tarkoituksena on tukea empiiristä tulkintaa. Erityisesti resurssiperusteinen näkökulma nousee tärkeäksi tekijäksi menestymistä tarkasteltaessa. Sen keskeisenä ideana on, että yrityksen pitäisi pystyä erottumaan kilpailijoistaan sen ainutlaatuisten sisäisten resurssien avulla ja näin muodostamaan kestävää kilpailuetua.
Tutkimuksen empiirinen aineisto hankittiin teemahaastatteluin, joissa haastateltavina olivat tarkasteltujen yritysten edustajat. Empiirisen aineiston analyysi perustui pitkälti haastattelun teemoihin: 1) paikallisuus 2) etäisyys (syrjäisyys) 3) menestyminen, haasteet ja tulevaisuudennäkymät. Empiirisen osion perusteella muodostuneista päätelmistä keskeisin oli, että syrjäisten yritysten menestymisen taustalla vaikuttaisi olevan yhdistelmä syrjäisten yritysten ainutlaatuisia menestystekijöitä (resursseja) sekä menestyneille pk-yrityksille tyypillisinä pidettyjä tekijöitä. Syrjäisille yrityksille potentiaalisesti ainutlaatuisia, arvokkaita resursseja olivat työntekijöiden uskollisuus ja yrittäjä. Nämä resurssit luovat kestävää kilpailuetua ja ovat siten olennaisia yritysten menestymisen kannalta. Tutkimuksen yritysten selviytymistekijöinä nousivat esiin arvokkaat, mutta yleiset resurssit, joita ovat menestyneille pk-yrityksille kohtalaisen tavanomaisina pidetyt piirteet, kuten joustavuus, innovatiivisuus ja yhteistyö. Nämä resurssit voivat sekä edesauttaa kasvuhakuisten yritysten menestymistä että tukea heikommassa asemassa olevien yritysten selviytymistä.