Sammon ryöstö vai välttämätön liiketoimi? Nokian matkapuhelintuotannon myynti suomalaislehtien uutisoimana
Tarvas, Tuomo (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä suomalaisessa lehdistössä kirjoitettiin Microsoftin ja Nokian välisestä yrityskaupasta syyskuun alussa 2013 kaupan julkistamisen jälkeen. Tutkimuksen kohteena oli yhdeksän sanomalehteä ja kaksi aikakauslehteä: Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Iltalehti, Kauppalehti, Aamulehti, Turun Sanomat, Keskisuomalainen, Savon Sanomat, Kaleva, Suomen Kuvalehti ja Talouselämä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysin avulla tehtyä tapaustutkimusta. Aluksi tutkimuksen kohteena olleista sanoma- ja aikakauslehdistä eriteltiin kaikki yrityskauppaa koskevat uutiset, joita oli yhteensä 439. Sen jälkeen uutisista valittiin varsinaiseen tutkimusaineistoon tutkimuksen kannalta olennaiset uutiset, jotka ryhmiteltiin teemoittain. Aineiston analyysissa keskityttiin kolmeen pääteemaan: lehtien yrityskauppaan liittyviin ensireaktioihin, toimitusjohtaja Stephen Elopiin ja hänen rooliinsa ja arvioihin Nokian tulevaisuudennäkymistä suuren muutoksen jälkeen.
Kaupan ajankohta ja kauppasumma saivat jonkin verran arvostelua lähinnä talousammattilaisilta. Pääkirjoitustoimittajien ja kolumnistien mukaan kauppa oli tärkeä Nokian tulevaisuuden kannalta. Katugallupeissa haastatellut suomalaiset olivat enimmäkseen hyvin pettyneitä: Nokian mukana myytiin pala suomalaista kansallisidentiteettiä. Nokian työntekijät löysivät kaupasta sekä hyviä että huonoja puolia. Ankarimmin arvosteltiin Stephen Elopin toimintaa ja hänen motiiveitaan. Nokian tulevaisuudennäkymiä pelkkänä verkkoyhtiönä pidettiin melko hyvinä.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että kansallisesti merkittävä yrityskauppa herättää mediakohun lehdistössä. Kaupan syistä ja seurauksista voidaan kuitenkin kirjoittaa kattavasti eri osapuolia kuullen niin, että kirjoittelu palvelee suurtakin yleisöä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysin avulla tehtyä tapaustutkimusta. Aluksi tutkimuksen kohteena olleista sanoma- ja aikakauslehdistä eriteltiin kaikki yrityskauppaa koskevat uutiset, joita oli yhteensä 439. Sen jälkeen uutisista valittiin varsinaiseen tutkimusaineistoon tutkimuksen kannalta olennaiset uutiset, jotka ryhmiteltiin teemoittain. Aineiston analyysissa keskityttiin kolmeen pääteemaan: lehtien yrityskauppaan liittyviin ensireaktioihin, toimitusjohtaja Stephen Elopiin ja hänen rooliinsa ja arvioihin Nokian tulevaisuudennäkymistä suuren muutoksen jälkeen.
Kaupan ajankohta ja kauppasumma saivat jonkin verran arvostelua lähinnä talousammattilaisilta. Pääkirjoitustoimittajien ja kolumnistien mukaan kauppa oli tärkeä Nokian tulevaisuuden kannalta. Katugallupeissa haastatellut suomalaiset olivat enimmäkseen hyvin pettyneitä: Nokian mukana myytiin pala suomalaista kansallisidentiteettiä. Nokian työntekijät löysivät kaupasta sekä hyviä että huonoja puolia. Ankarimmin arvosteltiin Stephen Elopin toimintaa ja hänen motiiveitaan. Nokian tulevaisuudennäkymiä pelkkänä verkkoyhtiönä pidettiin melko hyvinä.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että kansallisesti merkittävä yrityskauppa herättää mediakohun lehdistössä. Kaupan syistä ja seurauksista voidaan kuitenkin kirjoittaa kattavasti eri osapuolia kuullen niin, että kirjoittelu palvelee suurtakin yleisöä.