Seniorit mainoskuvissa vuosina 1972 ja 2002- vertaileva metafunktioanalyysi
Tapola, Katri (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, millaisina seniorit esitetään ja minkälaisia rooleja heille annetaan mainoskuvissa. Tarkoituksena on myös tutkia mainoskuvien rakennetta sekä sitä, minkälaista seniorikuvaa mainokset välittävät vuonna 1972 ja vuonna 2002 julkaistuissa lehtimainoksissa.
Mainoskuvan rakennetta selvitetään Gunther Kressin ja Theo van Leeuwenin kuvan kieliopin avulla, joka jakaa kuvan kolmeen eri metafunktioon. Kuvan kieliopilla selvitetään kuvan sisäisiä suhteita, kuvan vuorovaikutusta katsojan kanssa sekä sitä, miten kuvasta rakentuu kokonaisuus. Tutkimuksessa aineistolähtöisesti muodostetut rooliluokat toimivat mainosten luokittelujärjestelmänä. Rooliluokituksella myös selviää, missä roolissa seniori mainoskuvassa useimmin esitetään.
Tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että useimmin seniori esitetään yksin tai puolisona. Kuvan kieliopin metafunktioanalyysin tulokset osoittivat, että vuoden 1972 mainoksissa tuotteella on ihmisiä keskeisempi osa mainoksissa verrattuna vuoteen 2002. Mainosten tutkiminen metafunktioanalyysillä osoitti myös, että mainokset koostuvat monista erilaisista, päällekkäisistä esityksistä ja prosesseista.
Mainoskuvan rakennetta selvitetään Gunther Kressin ja Theo van Leeuwenin kuvan kieliopin avulla, joka jakaa kuvan kolmeen eri metafunktioon. Kuvan kieliopilla selvitetään kuvan sisäisiä suhteita, kuvan vuorovaikutusta katsojan kanssa sekä sitä, miten kuvasta rakentuu kokonaisuus. Tutkimuksessa aineistolähtöisesti muodostetut rooliluokat toimivat mainosten luokittelujärjestelmänä. Rooliluokituksella myös selviää, missä roolissa seniori mainoskuvassa useimmin esitetään.
Tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että useimmin seniori esitetään yksin tai puolisona. Kuvan kieliopin metafunktioanalyysin tulokset osoittivat, että vuoden 1972 mainoksissa tuotteella on ihmisiä keskeisempi osa mainoksissa verrattuna vuoteen 2002. Mainosten tutkiminen metafunktioanalyysillä osoitti myös, että mainokset koostuvat monista erilaisista, päällekkäisistä esityksistä ja prosesseista.