Intranet organisaation sisäisen tiedotuksen välineenä
Hietalahti, Riikka (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli selvittää, miten Internet –teknologiaa hyödyntävä intranet eli yrityksen sisäinen tietoverkko on on otettu vastaan organisaation sisäisenä tiedotuskanavana Rautaruukki Oyj:n Hämeenlinnan tehtailla. Intranetiä verrattiin yrityksen muihin tiedotuskanaviin. Vertailukohteina olivat pääosin Rautaruukki Oyj:n henkilöstölehdet. Muut tiedotuskanavat otettiin tutkimuksessa suppeasti huomioon.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmetodina Osmo A. Wiion kehittämää OCD –kyselylomaketta, jonka avulla tutkitaan organisaation jäsenten viestintätyytyväisyyttä. Lomake muokattiin tutkimusongelman mukaiseksi ja kohdeyritykseen sopivaksi. Kysely lähetettiin kohdeorganisaation sisäisessä postissa 44 %:lle satunnaisotannalla valitulle Rautaruukki Oyj:n Hämeenlinnan tehtaan työntekijälle. Tutkimuksen vastausprosentti oli 52 prosenttia. Vastauksille laskettiin keskiarvot, suorat jakaumat, hajonnat sekä frekvenssijakaumat. Tiedottamista mittaavien muuttujien ja taustamuuttujien välistä yhteyttä selvitettiin ristiintaulukoinnin avulla. Tilastollinen merkitsevyys tarkistettiin suorittamalla Khiin neliö-testi. Muuttujien välistä riippuvuutta tutkittiin tarkemmin korrelaatiokertoimen avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan intranet on otettu kohdeorganisaatiossa vastaan hyvin. Hämeenlinnan tehtaiden työntekijät olivat tutkimuksessa vertailun kohteena olleista tiedotuskanavista kaikkein tyytyväisimpiä intranetiin ja toivovat sisäisen tiedottamisen siirtyvän suurilta osin verkkoon. Varsinkin lyhyet ilmoitusluontoiset asiat välittyvät kohdeorganisaatiossa sujuvasti sisäisen tietoverkon kautta. Henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen perustuva esimies-alaisviestintä on yhä tärkeässä asemassa organisaation sisäisessä tiedotustoiminnassa. Esimiestä toivotaan tietolähteeksi, kun on kyse työntekijöiden työtä läheisesti koskevista asioista.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmetodina Osmo A. Wiion kehittämää OCD –kyselylomaketta, jonka avulla tutkitaan organisaation jäsenten viestintätyytyväisyyttä. Lomake muokattiin tutkimusongelman mukaiseksi ja kohdeyritykseen sopivaksi. Kysely lähetettiin kohdeorganisaation sisäisessä postissa 44 %:lle satunnaisotannalla valitulle Rautaruukki Oyj:n Hämeenlinnan tehtaan työntekijälle. Tutkimuksen vastausprosentti oli 52 prosenttia. Vastauksille laskettiin keskiarvot, suorat jakaumat, hajonnat sekä frekvenssijakaumat. Tiedottamista mittaavien muuttujien ja taustamuuttujien välistä yhteyttä selvitettiin ristiintaulukoinnin avulla. Tilastollinen merkitsevyys tarkistettiin suorittamalla Khiin neliö-testi. Muuttujien välistä riippuvuutta tutkittiin tarkemmin korrelaatiokertoimen avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan intranet on otettu kohdeorganisaatiossa vastaan hyvin. Hämeenlinnan tehtaiden työntekijät olivat tutkimuksessa vertailun kohteena olleista tiedotuskanavista kaikkein tyytyväisimpiä intranetiin ja toivovat sisäisen tiedottamisen siirtyvän suurilta osin verkkoon. Varsinkin lyhyet ilmoitusluontoiset asiat välittyvät kohdeorganisaatiossa sujuvasti sisäisen tietoverkon kautta. Henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen perustuva esimies-alaisviestintä on yhä tärkeässä asemassa organisaation sisäisessä tiedotustoiminnassa. Esimiestä toivotaan tietolähteeksi, kun on kyse työntekijöiden työtä läheisesti koskevista asioista.