Kahden Verkkoruokakaupan Käytettävyysanalyysi
Tanskanen, Toni (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Suurin osa suomalaisista hoitaa edelleen päivittäiset ruokaostoksensa kivijalkaliikkeistä, mutta entistä useampi ostaa ruokansa verkkokaupasta. Verkkoruokakauppojen liikevaihto on Suomessa vielä hyvin pientä moniin muihin maihin verrattuna, mutta on noussut viime vuosina selvästi. Käytettävyyden merkitys on kasvanut, kun kilpailu on koventunut palveluiden siirtyessä yhä enenevässä määrin verkkoon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on arvioida kahden suomalaisen verkkoruokakaupan käytettävyyttä ja löytää niistä mahdollisia käytettävyysongelmia. Tutkimuksen kohteena olevat ruokakaupat ovat S-ryhmän Foodie ja Keskon K-ruokakauppa. Tutkimuksessa selvitetään valittujen verkkoruokakauppojen käytettävyyden laatua ja ongelmakohtia erilaisilla metodeilla.
Työ koostuu teoriaosuudesta, empiirisestä osuudesta ja johtopäätöksistä. Teoriaosuus käsittelee verkkokauppoja ja verkkosivustojen käytettävyyttä. Tutkimus on kokeellinen, ja perustuu (1) verkkoruokakauppojen käytettävyyden heuristiseen evaluointiin, sekä (2) käytettävyystestiin, (testikäyttäjien lukumäärä = 6) ja (3) testikäyttäjien puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Heuristinen evaluointi suoritetaan pohjautuen Jill Gerhardt-Powelsin heuristiikkoihin, Jakob Nielsenin heuristiikkoihin sekä J.M. Christian Bastinien ja Dominique L. Scapinin tutkimuksen perusteella laadittuihin ergonomisiin kriteereihin. Käytettävyystesti sisälsi sarjan arkipäiväisiä tehtäviä, jotka vastasivat palvelun todellisia käyttötilanteita. Käytettävyystesti ja haastattelu videoitiin. Saatua aineistoa hyödynnettiin tutkimuksen analysoinnissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että kummassakin tutkimuksen kohteena olevassa verkkoruokakaupassa on käytettävyysongelmia. Tutkimuksen mielenkiintoisin havainto on se, että molempien verkkoruokakauppojen suurin käytettävyysongelma liittyy myymälän valitsemiseen ja vaihtamiseen, vaikka ne on toteutettu verkkokaupoissa eri tavalla. Kummastakin verkkokaupasta löytyi tämän lisäksi uniikkeja käytettävyysongelmia. Foodiessa on esimerkiksi puutteellisesti ilmoitettu se, mistä myymälöistä voi tilata kotiin ja mitkä myymälöistä ovat noutomyymälöitä. K-ruokakaupassa taas vasteajat ovat liian pitkiä tuotteita etsittäessä.
Työ koostuu teoriaosuudesta, empiirisestä osuudesta ja johtopäätöksistä. Teoriaosuus käsittelee verkkokauppoja ja verkkosivustojen käytettävyyttä. Tutkimus on kokeellinen, ja perustuu (1) verkkoruokakauppojen käytettävyyden heuristiseen evaluointiin, sekä (2) käytettävyystestiin, (testikäyttäjien lukumäärä = 6) ja (3) testikäyttäjien puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Heuristinen evaluointi suoritetaan pohjautuen Jill Gerhardt-Powelsin heuristiikkoihin, Jakob Nielsenin heuristiikkoihin sekä J.M. Christian Bastinien ja Dominique L. Scapinin tutkimuksen perusteella laadittuihin ergonomisiin kriteereihin. Käytettävyystesti sisälsi sarjan arkipäiväisiä tehtäviä, jotka vastasivat palvelun todellisia käyttötilanteita. Käytettävyystesti ja haastattelu videoitiin. Saatua aineistoa hyödynnettiin tutkimuksen analysoinnissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että kummassakin tutkimuksen kohteena olevassa verkkoruokakaupassa on käytettävyysongelmia. Tutkimuksen mielenkiintoisin havainto on se, että molempien verkkoruokakauppojen suurin käytettävyysongelma liittyy myymälän valitsemiseen ja vaihtamiseen, vaikka ne on toteutettu verkkokaupoissa eri tavalla. Kummastakin verkkokaupasta löytyi tämän lisäksi uniikkeja käytettävyysongelmia. Foodiessa on esimerkiksi puutteellisesti ilmoitettu se, mistä myymälöistä voi tilata kotiin ja mitkä myymälöistä ovat noutomyymälöitä. K-ruokakaupassa taas vasteajat ovat liian pitkiä tuotteita etsittäessä.