Osaaminen yrityksen yhteistyöverkostoissa, Case - Rederi Ab Engship
Tanner, Heikki (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimus on tehty suomalaiselle laivanvarustamo Rederi Ab Engshipille. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää yrityksen yhteistyöverkostojen ja niihin liittyvien kumppanuuksien osaamisten muodostumista. Verkostossa elävä osaaminen on jaoteltu kolmeen tasoon, jossa niiden luonnetta tarkastellaan. Tutkimuksen ongelmana on selvittää, mikä merkitys on yritykselle osaamisella, joka ilmenee sen verkostoissa? Ongelmaa lähdetään purkamaan tutkimalla, onko tämän kaltaista osaamista olemassakaan? Toisena asiana selvitetään, minkälaista osaamista yrityksen yhteistyöverkostoista löytyy? Kolmantena tekijänä kartoitetaan, kenestä ja mistä asioista nämä osaamiset ovat riippuvia?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu osaamiseen ja osaamisen johtamiseen, verkostoihin ja verkostojen johtamiseen sekä näiden kahden teorian synteesiin. Kantavimpina teorioina tutkimuksessa nousevat uuden tiedon ja osaamisen luominen, organisaation oppiminen, verkostot ja kumppanuus, tietopääoman integraatio sekä Network Learning. Tutkimuksen verkosto koostuu kohdeyrityksestä, neljästä toimittajayrityksestä sekä kolmesta asiakasyrityksestä. Tutkimus on suoritettu laadullisena ja empiirinen aineisto on kerätty yhdessätoista yksilöhaastattelusta. Tulosten tulkinnassa on käytetty sisällön analyysia ja tutkija on pyrkinyt tuomaan mahdollisimman subjektiivisen näkökulman tuloksiin.
Tutkimuksen tuloksena pyritään nostamaan verkosto-osaamisen tärkeys sekä sen olemassaolon välttämättömyys liiketoiminnan kannalta. Johtopäätöksissä ja kehitysehdotuksissa on tuotu vahvasti esiin toimenpiteitä, jotka pitää tai olisi pitänyt suorittaa kilpailukyvyn ja toimintaympäristön rajujen muutosten vuoksi. Todettakoon vielä, että juuri tutkimuksen valmistuttua kohdeyritys Rederi Ab Engship myytiin toiselle suomalaiselle varustamolle Oy Rettig Ab Borelle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu osaamiseen ja osaamisen johtamiseen, verkostoihin ja verkostojen johtamiseen sekä näiden kahden teorian synteesiin. Kantavimpina teorioina tutkimuksessa nousevat uuden tiedon ja osaamisen luominen, organisaation oppiminen, verkostot ja kumppanuus, tietopääoman integraatio sekä Network Learning. Tutkimuksen verkosto koostuu kohdeyrityksestä, neljästä toimittajayrityksestä sekä kolmesta asiakasyrityksestä. Tutkimus on suoritettu laadullisena ja empiirinen aineisto on kerätty yhdessätoista yksilöhaastattelusta. Tulosten tulkinnassa on käytetty sisällön analyysia ja tutkija on pyrkinyt tuomaan mahdollisimman subjektiivisen näkökulman tuloksiin.
Tutkimuksen tuloksena pyritään nostamaan verkosto-osaamisen tärkeys sekä sen olemassaolon välttämättömyys liiketoiminnan kannalta. Johtopäätöksissä ja kehitysehdotuksissa on tuotu vahvasti esiin toimenpiteitä, jotka pitää tai olisi pitänyt suorittaa kilpailukyvyn ja toimintaympäristön rajujen muutosten vuoksi. Todettakoon vielä, että juuri tutkimuksen valmistuttua kohdeyritys Rederi Ab Engship myytiin toiselle suomalaiselle varustamolle Oy Rettig Ab Borelle.