Pyörämatkailutuotteiden ulkomaisen kysynnän ja kotimaisen tarjonnan kohtaaminen
Talvitie, Minna (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on luoda ohjeellinen pyörämatkailun kehittämis-/ markkinointisuunnitelma, jota hyödyntämällä suomalainen pyörämatkatarjonta vastaisi paremmin ulkomaiseen kysyntään. Tutkielmassa käytetty lähdeaineisto koostuu aihealuetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja aiemmista tutkimuksista. Teoriaosassa käydään lyhyesti läpi matkailijan kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä selvitetään potentiaalisten pyörämatkailijoiden lähtöalueiden maa-, markkina- matkailijaprofiilit. Pyörämatkailijoiden lähtöalueiksi on tutkielmassa rajattu Saksa ja Hollanti. Pyörämatkailu on rajattu retkipyöräilyyn ja pyöräilijät matkailijoihin, joiden päämotiivina lomalla on pyöräily. Teoriaosassa perehdytään lisäksi keskeisiin matkailun markkinointikeinoihin, 4 P:hen: tuotteeseen, hinnoitteluun, jakelukanavaratkaisuihin ja markkinointiviestintään.
Tutkielmassa on sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia piirteitä. Empiriaosiossa ulkomaista pyörämatkailukysyntää on kartoitettu haastattelemalla ulkomaisia pyöräilymatkanjärjestäjiä. Haastatteluissa on kiinnitetty erityisesti huomiota 4 P:hen. Matkanjärjestäjiä on haastateltu henkilökohtaisesti aktiviteettimessuilla sekä Saksassa että Hollannissa. Lisäksi Suomessa opintomatkalla olevat alan matkanjärjestäjät ovat täyttäneet aiheesta kyselylomakkeen. Kotimaista tarjontaa on vastaavasti selvitetty haastattelemalla kotimaisia pyöräilymatkailun asiantuntijoita, kiinnittäen huomiota 4 P:hen. Sekä ulkomaisia, että kotimaisia haastatteluita on täydennetty esiteanalyysin avulla. 4 P:n kautta on pyritty vastaamaan ulkomaisen kysynnän ja kotimaisen tarjonnan yhtäläisyyksiä ja eroja.
Suomen pyöräilytuotetarjonta on suppeaa eurooppalaiseen tarjontaan verrattuna. Pystyäksemme vastaamaan kysyntään Suomi tarvitsee lisää tuottajia ja monipuolisempia tuotteita eri teemoilla. Asiakaslähtöinen tuotekehitys on tarpeen. Pyöräilypakettien tuottajien tulisi verkostoitua päästäkseen mukaan kansainvälisiin jakelukanaviin ja saadakseen enemmän tunnettavuutta Euroopassa. Hinnoittelussa tulee kiinnittää huomiota erityisesti lento- ja lauttaliikenteen sekä majoituskohteiden väliseen sopimushinnoitteluun, etteivät hinnat nouse liian korkeiksi.
Tutkielmassa on sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia piirteitä. Empiriaosiossa ulkomaista pyörämatkailukysyntää on kartoitettu haastattelemalla ulkomaisia pyöräilymatkanjärjestäjiä. Haastatteluissa on kiinnitetty erityisesti huomiota 4 P:hen. Matkanjärjestäjiä on haastateltu henkilökohtaisesti aktiviteettimessuilla sekä Saksassa että Hollannissa. Lisäksi Suomessa opintomatkalla olevat alan matkanjärjestäjät ovat täyttäneet aiheesta kyselylomakkeen. Kotimaista tarjontaa on vastaavasti selvitetty haastattelemalla kotimaisia pyöräilymatkailun asiantuntijoita, kiinnittäen huomiota 4 P:hen. Sekä ulkomaisia, että kotimaisia haastatteluita on täydennetty esiteanalyysin avulla. 4 P:n kautta on pyritty vastaamaan ulkomaisen kysynnän ja kotimaisen tarjonnan yhtäläisyyksiä ja eroja.
Suomen pyöräilytuotetarjonta on suppeaa eurooppalaiseen tarjontaan verrattuna. Pystyäksemme vastaamaan kysyntään Suomi tarvitsee lisää tuottajia ja monipuolisempia tuotteita eri teemoilla. Asiakaslähtöinen tuotekehitys on tarpeen. Pyöräilypakettien tuottajien tulisi verkostoitua päästäkseen mukaan kansainvälisiin jakelukanaviin ja saadakseen enemmän tunnettavuutta Euroopassa. Hinnoittelussa tulee kiinnittää huomiota erityisesti lento- ja lauttaliikenteen sekä majoituskohteiden väliseen sopimushinnoitteluun, etteivät hinnat nouse liian korkeiksi.