Språklig affordans på Campus Lykeion ur studerandenas synvinkel
Takaveräjä, Noora (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää Vaasassa sijaitsevan kaksikielisen Campus Lykeionin kielellisiä affordansseja lukio-opiskelijoiden näkökulmasta tutkimalla heidän mahdollisuuksia koskevia odotuksiaan ja kokemuksiaan toteutuneesta tarjonnasta. Affordanssilla tarkoitan sitä kielellistä tarjontaa kampuksella, jonka opiskelijat huomaavat ja jota he voivat hyödyntää oppimisessaan.
Aineistot koostuvat opiskelijoiden vastauksista kyselyihin, äänitteistä ja havainnoinneista. Analysoin sekä laadullisesti että määrällisesti opiskelijoiden vastauksia kyselyihin. Litteroin kaikki äänitteet ja analysoin niitä laadullisesti käyttäen apunani havainnointeja.
Analysoimani affordanssit koskevat kielirajat ylittävää yhteistyötä, toisen lukion järjestämiä kursseja, teoria-aineiden ja muiden aineiden opiskelua sekä suomeksi että ruotsiksi, tandem-opiskelua ja kaksikielisiä projekteja. Selvitän myös haluaisivatko opiskelijat mieluummin opiskella yksikielisellä kampuksella. Olen luokitellut affordanssit kielten käyttötilanteiden mukaan yksikielisiksi ja kaksikielisiksi. Kaksikieliset affordanssit olen luokitellut edelleen ainetyypin, roolijaon sekä heterogeenisempien työmuotojen mukaan. Tutkin myös kolmea toteutunutta kaksikielistä affordanssia, jotka ovat olleet saatavilla syyslukukauden 2014 aikana: Uniworld Day -teemapäivää, oikeustieteen kurssia ja Vanhojen tanssit -kurssia. Kuvailen, miten nämä kolme affordanssia toteutetaan kielellisesti sekä selvitän opiskelijoiden kokemuksia oikeustieteen kurssista ja Vanhojen tanssit -kurssista. Selvitän myös, millaisia monikielisyysstrategioita (toisto, fragmentointi, päällekkäisyys, täydennys) näissä affordansseissa käytetään. Oletan, että affordansseissa käytetään useita eri strategioita.
Oletukseni osoittautui oikeaksi, sillä Uniworld Day -teemapäivässä ja Vanhojen tanssit -kurssilla käytettiin kaikkia neljää monikielisyysstrategiaa. Opiskelijoiden vastaukset osoittavat, että he arvostavat kielellisiä affordansseja ja että he opiskelevat mieluummin kaksikielisellä kuin yksikielisellä kampuksella.
Aineistot koostuvat opiskelijoiden vastauksista kyselyihin, äänitteistä ja havainnoinneista. Analysoin sekä laadullisesti että määrällisesti opiskelijoiden vastauksia kyselyihin. Litteroin kaikki äänitteet ja analysoin niitä laadullisesti käyttäen apunani havainnointeja.
Analysoimani affordanssit koskevat kielirajat ylittävää yhteistyötä, toisen lukion järjestämiä kursseja, teoria-aineiden ja muiden aineiden opiskelua sekä suomeksi että ruotsiksi, tandem-opiskelua ja kaksikielisiä projekteja. Selvitän myös haluaisivatko opiskelijat mieluummin opiskella yksikielisellä kampuksella. Olen luokitellut affordanssit kielten käyttötilanteiden mukaan yksikielisiksi ja kaksikielisiksi. Kaksikieliset affordanssit olen luokitellut edelleen ainetyypin, roolijaon sekä heterogeenisempien työmuotojen mukaan. Tutkin myös kolmea toteutunutta kaksikielistä affordanssia, jotka ovat olleet saatavilla syyslukukauden 2014 aikana: Uniworld Day -teemapäivää, oikeustieteen kurssia ja Vanhojen tanssit -kurssia. Kuvailen, miten nämä kolme affordanssia toteutetaan kielellisesti sekä selvitän opiskelijoiden kokemuksia oikeustieteen kurssista ja Vanhojen tanssit -kurssista. Selvitän myös, millaisia monikielisyysstrategioita (toisto, fragmentointi, päällekkäisyys, täydennys) näissä affordansseissa käytetään. Oletan, että affordansseissa käytetään useita eri strategioita.
Oletukseni osoittautui oikeaksi, sillä Uniworld Day -teemapäivässä ja Vanhojen tanssit -kurssilla käytettiin kaikkia neljää monikielisyysstrategiaa. Opiskelijoiden vastaukset osoittavat, että he arvostavat kielellisiä affordansseja ja että he opiskelevat mieluummin kaksikielisellä kuin yksikielisellä kampuksella.