Sähköisen laskuliikenteen palvelutuotantoprosessin kehittäminen
Tahkola, Ilkka (2009)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella dokumenttien hallintaa, sähköistä laskuliikennettä sekä niihin liittyviä palveluita. Päivittäin käsiteltävän tietomäärän yhä lisääntyessä on organisaatioissa kiinnostuttu hallinnoimaan dokumentteja järjestelmällisesti ja sähköisesti. Tässä pro gradu -tutkielmassa esitellään dokumenttien hallintajärjestelmien yleisiä ominaisuuksia, käyttökohteita, saatavia hyötyjä sekä ohjelmien soveltuvuutta pienten- ja keskisuurten yritysten työvälineeksi.
Toinen keskeinen tutkimuskohde on sähköinen laskuliikenne. Tutkielmassa käsitellään erityisesti kotimaisia xml-pohjaisia verkkolaskustandardeja kuten Finvoice. Teorioiden esittelyn tehtävänä on luoda vahva pohja empiriaosiossa käsiteltävälle tutkimukselle.
Tutkielma on tehty teoreettisena kirjallisuustutkimuksena sekä tapaustutkimuksena, jossa tutkimusaineistona on käytetty oman havainnoinnin ja tilastojen lisäksi sisäisestä asiakastyytyväisyyskyselystä saatuja tuloksia.
Tutkimuksen keskeisenä työkaluna on palveluprosessin päätöksentekometodi. Myös kysely on tehty tämän metodin mukaisesti. Menetelmä sisältää työkaluja, joilla eri vastaajaryhmien näkemyksiä voidaan luotettavasti yhdistää. Sen lopullinen tarkoitus on selvittää kriittisimmät kehityskohteet käsitellyistä ominaisuuksista. Tutkimuksen kohdeorganisaatio on taloushallintopalveluita tuottavan yrityksen ostoreskontrayksikkö.
Toinen keskeinen tutkimuskohde on sähköinen laskuliikenne. Tutkielmassa käsitellään erityisesti kotimaisia xml-pohjaisia verkkolaskustandardeja kuten Finvoice. Teorioiden esittelyn tehtävänä on luoda vahva pohja empiriaosiossa käsiteltävälle tutkimukselle.
Tutkielma on tehty teoreettisena kirjallisuustutkimuksena sekä tapaustutkimuksena, jossa tutkimusaineistona on käytetty oman havainnoinnin ja tilastojen lisäksi sisäisestä asiakastyytyväisyyskyselystä saatuja tuloksia.
Tutkimuksen keskeisenä työkaluna on palveluprosessin päätöksentekometodi. Myös kysely on tehty tämän metodin mukaisesti. Menetelmä sisältää työkaluja, joilla eri vastaajaryhmien näkemyksiä voidaan luotettavasti yhdistää. Sen lopullinen tarkoitus on selvittää kriittisimmät kehityskohteet käsitellyistä ominaisuuksista. Tutkimuksen kohdeorganisaatio on taloushallintopalveluita tuottavan yrityksen ostoreskontrayksikkö.