Julkisen erikoissairaanhoidon laatu poliittisen päätöksenteko-organisaation arvioimana: Vaasan ja Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirien luottamushenkilöiden käsitykset erikoissairaanhoidon laadusta
Säätelä, Sirkku (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Terveydenhuollon laadusta on keskusteltu yli vuosikymmenen ajan. Kuntien velvollisuus on tuottaa kansalaisille riittäviä ja laadultaan korkeatasoisia erikoissairaanhoidon palveluja. Kunnallisen itsehallinnon kautta, poliittisesti valituilla luottamushenkilöillä on keskeinen asema kun päätetään millaisia edellytyksiä kuntalaisille tarjotaan sosiaali- ja terveysongelmien ratkaisuun. Erikoissairaanhoidon luottamushenkilöt antavat toiminnalle raamit ja resurssit. Erikoissairaanhoito on kuntatalouden suuri menoerä, eikä ole yhdentekevää minkä tasoisia palveluita verorahoilla tuotetaan.
Erikoissairaanhoidon laatu on monimuotoinen ja sidottu useaan eri tekijään. Laadun takaaminen kansalaisille edellyttää perehtymistä ja laatutietoisuutta luottamushenkilöiltä. Laatu ja sen kehittäminen on julkisella sektorilla siirtynyt kohti kokonaisvaltaista, koko organisaatiota ja prosesseita käsittäväksi toiminnaksi. TQM-laatujohtaminen on laadun kokonaisvaltaisuutta painottava filosofia, jossa asiakas on keskeinen laadun arvioija.
Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa erikoissairaanhoidon poliittisen luottamushenkilöiden arvioista siitä, mitä he käsittävät erikoissairaanhoidon laadulla, ja mitä tekijöitä he laadukkaassa hoidossa priorisoivat. Lisäksi tarkoituksena on nostaa laatuajattelu tietoisuuteen päättäjien keskuudessa. Tutkimuskohteina ovat Vaasan ja Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirit. Tutkimusjoukkona oli sairaanhoitopiirien kaikki luottamushenkilöt. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena ja standardoidussa kyselylomakkeessa oli sekä monivalintakysymyksiä, että kvalitatiivisia vastauksia vaativia avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeita lähetettiin 114 ja niistä palautui 70 (61 %).
Erikoissairaanhoidon laatutekijät liittyvät palveluihin ja prosesseihin. Tutkimustulosten mukaan hoitoon pääsy, hoidon jatkuvuuden turvaaminen, siihen liittyvät tekijät ovat vastaajien mielestä tärkeimpiä laatuun liittyviä tekijöitä. Henkilökunnan pätevyys ja riittävyys, hyvä johtaminen sekä tutkimusmenetelmien luotettavuus priorisoitiin myös korkealle. Hoidon saaminen äidinkielellä, viihtyisä ympäristö ja talouteen liittyvät seikat ovat vastaajien mielestä vähemmän tärkeitä erikoissairaanhoidon laadun tekijöitä.
Erikoissairaanhoidon luottamushenkilöt ovat tietoisia ja kiinnostuneita laadusta ja sen kehittämisestä. Heillä ei omasta mielestään kuitenkaan ole kovinkaan suuria mahdollisuuksia vaikuttaa hoidon laatuun.
Päätöksenteko on liian kaukana toiminnasta. Avoimuus, parempi informaatio ja selvitykset päätösten seurauksista virkamiesesityksissä helpottavat päätöksentekoa ja lisäävät demokratiaa. Keinoja demokraattisempaan päätöksentekoon tulisi kehittää. Laadusta ja sen olemuksesta tulisi tiedottaa enemmän.
Erikoissairaanhoidon laatu on monimuotoinen ja sidottu useaan eri tekijään. Laadun takaaminen kansalaisille edellyttää perehtymistä ja laatutietoisuutta luottamushenkilöiltä. Laatu ja sen kehittäminen on julkisella sektorilla siirtynyt kohti kokonaisvaltaista, koko organisaatiota ja prosesseita käsittäväksi toiminnaksi. TQM-laatujohtaminen on laadun kokonaisvaltaisuutta painottava filosofia, jossa asiakas on keskeinen laadun arvioija.
Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa erikoissairaanhoidon poliittisen luottamushenkilöiden arvioista siitä, mitä he käsittävät erikoissairaanhoidon laadulla, ja mitä tekijöitä he laadukkaassa hoidossa priorisoivat. Lisäksi tarkoituksena on nostaa laatuajattelu tietoisuuteen päättäjien keskuudessa. Tutkimuskohteina ovat Vaasan ja Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirit. Tutkimusjoukkona oli sairaanhoitopiirien kaikki luottamushenkilöt. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena ja standardoidussa kyselylomakkeessa oli sekä monivalintakysymyksiä, että kvalitatiivisia vastauksia vaativia avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeita lähetettiin 114 ja niistä palautui 70 (61 %).
Erikoissairaanhoidon laatutekijät liittyvät palveluihin ja prosesseihin. Tutkimustulosten mukaan hoitoon pääsy, hoidon jatkuvuuden turvaaminen, siihen liittyvät tekijät ovat vastaajien mielestä tärkeimpiä laatuun liittyviä tekijöitä. Henkilökunnan pätevyys ja riittävyys, hyvä johtaminen sekä tutkimusmenetelmien luotettavuus priorisoitiin myös korkealle. Hoidon saaminen äidinkielellä, viihtyisä ympäristö ja talouteen liittyvät seikat ovat vastaajien mielestä vähemmän tärkeitä erikoissairaanhoidon laadun tekijöitä.
Erikoissairaanhoidon luottamushenkilöt ovat tietoisia ja kiinnostuneita laadusta ja sen kehittämisestä. Heillä ei omasta mielestään kuitenkaan ole kovinkaan suuria mahdollisuuksia vaikuttaa hoidon laatuun.
Päätöksenteko on liian kaukana toiminnasta. Avoimuus, parempi informaatio ja selvitykset päätösten seurauksista virkamiesesityksissä helpottavat päätöksentekoa ja lisäävät demokratiaa. Keinoja demokraattisempaan päätöksentekoon tulisi kehittää. Laadusta ja sen olemuksesta tulisi tiedottaa enemmän.