Tieliikenneverotuksen ympäristöperusteet
Syrjälä, Heini (2011)
Syrjälä, Heini
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tieliikenteen verotus Suomessa jakautuu ajoneuvoverotukseen ja polttoaineiden valmisteverotukseen. Ajoneuvoverotukseen kuuluu autovero, ajoneuvovero ja polttoainemaksu. Valmisteverotuksen alaisessa energiaverotuksessa puolestaan säädetään muun muassa polttoaineiden verottamisesta. Vuoden 2011 alussa laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverotuksesta muuttui siten, että polttoaineiden verotus perustuu polttoaineen energiasisältöön ja poltosta syntyvään hiilidioksidin ominaispäästöön. Tutkimuksessa tutkitaan millä keinoin tieliikenneverotuksen ympäristöohjaavuutta pyritään lisäämään.
Tutkimuksessa perehdytään ensin Suomessa uudistusta ennen voimassa olevaan tieliikenneverotukseen ja sen merkitykseen. Lisäksi tutkielmassa käydään läpi polttoaineverouudistuksen tavoitteet ja niiden vaikutukset. Tutkimuksen keskeisimpänä osana tutkitaan tieliikenneverotuksen ympäristövaikutuksia. Lopuksi on yhteenveto, jossa käsitellään tutkimustuloksia. Tutkimusaineistona on lainsäädännön lisäksi lainvalmistelumateriaali sekä oikeuskirjallisuutta. Tutkimuksessa otetaan huomioon myös Euroopan unionin lainsäädäntö ja muu tutkimukselle relevantti aineisto.
Polttoaineverouudistuksen keskeisimpänä päämääränä oli ympäristötekijöiden huomioon ottaminen. Tutkimuksessa selvitetään myös muita ohjauskeinoja, joilla saadaan tieliikenneverotuksen ympäristönäkökulma paremmin toteutettua. Tieliikenneverotuksen painopiste on selkeästi siirtymässä fiskaalisesta tavoitteesta kohti ympäristöperusteisempaa verotusta.
Tutkimuksessa perehdytään ensin Suomessa uudistusta ennen voimassa olevaan tieliikenneverotukseen ja sen merkitykseen. Lisäksi tutkielmassa käydään läpi polttoaineverouudistuksen tavoitteet ja niiden vaikutukset. Tutkimuksen keskeisimpänä osana tutkitaan tieliikenneverotuksen ympäristövaikutuksia. Lopuksi on yhteenveto, jossa käsitellään tutkimustuloksia. Tutkimusaineistona on lainsäädännön lisäksi lainvalmistelumateriaali sekä oikeuskirjallisuutta. Tutkimuksessa otetaan huomioon myös Euroopan unionin lainsäädäntö ja muu tutkimukselle relevantti aineisto.
Polttoaineverouudistuksen keskeisimpänä päämääränä oli ympäristötekijöiden huomioon ottaminen. Tutkimuksessa selvitetään myös muita ohjauskeinoja, joilla saadaan tieliikenneverotuksen ympäristönäkökulma paremmin toteutettua. Tieliikenneverotuksen painopiste on selkeästi siirtymässä fiskaalisesta tavoitteesta kohti ympäristöperusteisempaa verotusta.