Metadata ja kuvahaut kuvatoimiston verkkokaupassa
Suominen, Anna (2007)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan asiakkaiden tekemiä kuvahakuja kuvatoimiston verkkokaupassa sekä vastaavasti kuvatoimistossa käytettyä kuvien kuvailutietoa, metadataa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälainen kuvan sisältöä kuvaileva metadata edistää parhaiten haettavan kohteen löytymistä kuvatoimiston verkkokaupassa. Tutkimuksessa selvitetään myös, millä kielillä hakuja tehdään, miten hakijat hyödyntävät verkkokaupan hakumahdollisuuksia sekä minkätyyppisiä kuvia eri asiakasryhmiin kuuluvat asiakkaat hakevat.
Aihe on ajankohtainen ja siten tutkimisen arvoinen, koska digitaalisen valokuvien arkistoinnin nopea kehitys 2000-luvun alussa on aiheuttanut kuvien julkaisuoikeuskaupan siirtymisen verkkokauppoihin. Kansainvälinen kilpailu kiristyy ja kuvamäärät kasvavat, mikä asettaa yhä enemmän paineita kuvatoimistoille hyvin toimivien kuvahakujen kehittämiseksi.
Tutkimusaineisto muodostuu maaliskuussa 2006 tallennetusta kuvatoimiston verkkokaupan lokitiedostosta, jossa on lähes 12 000 hakuriviä. Aineistoa tarkastellaan sekä kokonaisuutena että asiakasryhmäkohtaisesti. Koko aineistosta tutkitaan käytetyt hakukielet ja hakumahdollisuuksien käyttäminen. Näiden lisäksi asiakasryhmäkohtaisessa analyysissä selvitetään fasettimatriisin avulla, miten haut vastaavat kuvatoimistossa käytettyä metadatarakennetta sekä miten asiakkaiden tekemät haut jakaantuvat uutiskuvien ja kuvituskuvien suhteen.
Tutkimuksessa ilmeni, että suomen kieltä käytetään hakukielenä, vaikka suuri osa kuvatoimiston kuvien metadatasta on englanninkielistä. Tutkimus myös osoittaa, että valmiiden kuvajoukkojen käyttö oli vähäistä. Metadatan ja hakujen vastaavuus oli osittain hyvä, mutta puutteitakin havaittiin. Haut jakaantuivat uutiskuvien ja kuvituskuvien kesken melko tasaisesti. Suurin osa hakijoista etsi kuvia henkilöistä, joko tunnetuista tai anonyymeistä.
Asiakasryhmien hakujen välillä havaittiin suuria eroja. Tästä voidaan päätellä, että kuvatoimiston on vastattava hyvin erityyppisten asiakkaiden tarpeisiin.
Aihe on ajankohtainen ja siten tutkimisen arvoinen, koska digitaalisen valokuvien arkistoinnin nopea kehitys 2000-luvun alussa on aiheuttanut kuvien julkaisuoikeuskaupan siirtymisen verkkokauppoihin. Kansainvälinen kilpailu kiristyy ja kuvamäärät kasvavat, mikä asettaa yhä enemmän paineita kuvatoimistoille hyvin toimivien kuvahakujen kehittämiseksi.
Tutkimusaineisto muodostuu maaliskuussa 2006 tallennetusta kuvatoimiston verkkokaupan lokitiedostosta, jossa on lähes 12 000 hakuriviä. Aineistoa tarkastellaan sekä kokonaisuutena että asiakasryhmäkohtaisesti. Koko aineistosta tutkitaan käytetyt hakukielet ja hakumahdollisuuksien käyttäminen. Näiden lisäksi asiakasryhmäkohtaisessa analyysissä selvitetään fasettimatriisin avulla, miten haut vastaavat kuvatoimistossa käytettyä metadatarakennetta sekä miten asiakkaiden tekemät haut jakaantuvat uutiskuvien ja kuvituskuvien suhteen.
Tutkimuksessa ilmeni, että suomen kieltä käytetään hakukielenä, vaikka suuri osa kuvatoimiston kuvien metadatasta on englanninkielistä. Tutkimus myös osoittaa, että valmiiden kuvajoukkojen käyttö oli vähäistä. Metadatan ja hakujen vastaavuus oli osittain hyvä, mutta puutteitakin havaittiin. Haut jakaantuivat uutiskuvien ja kuvituskuvien kesken melko tasaisesti. Suurin osa hakijoista etsi kuvia henkilöistä, joko tunnetuista tai anonyymeistä.
Asiakasryhmien hakujen välillä havaittiin suuria eroja. Tästä voidaan päätellä, että kuvatoimiston on vastattava hyvin erityyppisten asiakkaiden tarpeisiin.