Tule meille töihin! Tarkastelussa Atrian, Msk-Groupin ja Skaalan keinot rakentaa työnantajamainetta internetsivuillaan
Suokas, Sofia (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee kolmen eteläpohjalaisen teollisuuden alan yrityksen keinoja raken-taa omaa työnantajamainettaan internetsivuillaan. Aineistona olivat Atrian, Msk-Groupin ja Skaalan internetsivujen työnantaja- ja yritystietoussivut sekä etusivu. Lähtökohtana oli Aulan ja Mantereen kehittämä Repmap-mainemittari, josta muokaten mainepyörän avulla tarkastelin valitsemieni yritysten keinoja kertoa itsestään ja luoda omaa työnantajamai-nettaan.
Menetelmänä käytin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Muokkasin Aulan & Mantereen Repmap-mainemittarista tähän tutkimukseen soveltuvamman mainepyörän. Tutkin yri-tysten internetsivuja, ja etsin sieltä perusteluita, joilla ne kertovat työnantajamaineestaan. Alkuperäisessä Repmap-menetelmässä tutkitaan yrityksestä tuotteita ja palveluita, muu-tos- ja kilpailukykyä, julkista kuvaa, yhteiskuntavastuuta, menestymistä sekä yrityskult-tuuria ja johtamista. Teorian ja aineistoni perusteella muokkasin tätä menetelmää, jotta se soveltuisi nimenomaan työnantajamaineen tutkimiseen. Muokkaamassani mallissa tutki-taan yrityksen internetsivuilta muutos- ja kilpailukykyä, yhteiskuntavastuuta, menesty-mistä, yrityskulttuuria ja johtamista sekä työn kuvausta.
Selvää, yksiselitteistä kuvaa eteläpohjalaisten yritysten työnantajamaineesta en tällä otan-nalla saanut. Jokainen yritys korostaa ja häivyttää maineviestinnästään eri asioita. Kes-kiarvoisesti eteläpohjalaiset yritykset rakentavat työnantajamainettaan yhteiskuntavas-tuuseen ja työn kuvaukseen liittyvillä perusteluilla.
Menetelmänä käytin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Muokkasin Aulan & Mantereen Repmap-mainemittarista tähän tutkimukseen soveltuvamman mainepyörän. Tutkin yri-tysten internetsivuja, ja etsin sieltä perusteluita, joilla ne kertovat työnantajamaineestaan. Alkuperäisessä Repmap-menetelmässä tutkitaan yrityksestä tuotteita ja palveluita, muu-tos- ja kilpailukykyä, julkista kuvaa, yhteiskuntavastuuta, menestymistä sekä yrityskult-tuuria ja johtamista. Teorian ja aineistoni perusteella muokkasin tätä menetelmää, jotta se soveltuisi nimenomaan työnantajamaineen tutkimiseen. Muokkaamassani mallissa tutki-taan yrityksen internetsivuilta muutos- ja kilpailukykyä, yhteiskuntavastuuta, menesty-mistä, yrityskulttuuria ja johtamista sekä työn kuvausta.
Selvää, yksiselitteistä kuvaa eteläpohjalaisten yritysten työnantajamaineesta en tällä otan-nalla saanut. Jokainen yritys korostaa ja häivyttää maineviestinnästään eri asioita. Kes-kiarvoisesti eteläpohjalaiset yritykset rakentavat työnantajamainettaan yhteiskuntavas-tuuseen ja työn kuvaukseen liittyvillä perusteluilla.