Yritysverkoston kilpailukyvyn kehittäminen klusteriajattelun avulla. Esimerkkinä Alajärven alumiiniverkosto.
Suikki, Lauri (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Yritykset verkostoituvat tehostaakseen toimintaa ja keskittymällä ydinosaamiseen. Yritysverkoston tulee pyrkiä kehittämään koko verkoston luomaa arvoa, eikä vain yrityskohtaisesti. Kilpailukyky syntyy usein yritysten ja toimialojen vuorovaikutuksesta ja yhteistoiminnasta. Toimialojen ja yritysten verkostoja kutsutaan klustereiksi. Ympäristö, jossa yritykset ja klusterit kilpailevat, muodostuu tuotannontekijäoloista, kysyntäoloista, lähi- ja tukialoista sekä kilpailutilanteesta.
Suurimat alumiinin käyttäjät kotimaassa ovat alumiinin pursottajat, valimot, laivanrakennus- ja kuljetusvälineteollisuus. Tutkielmassa tarkastellaan Alajärven alumiiniverkoston kilpailukykyä klusteriajattelun avulla. Alajärven alumiiniverkosto koostuu kuudesta yrityksestä: Mäkelä Alu Oy, E.S.Lahtinen Oy, Al-Men Oy, An-La Oy, Vivadec Oy ja AluMaster Oy. Verkoston tärkeimmät tuotteet ovat alumiini profiilit ja profiilien jatkojalostus.
Kartoitusta käytetään verkoston kehittämistarpeiden määrittelyyn kilpailukyvyn kannalta. Tutkimuksen tutkimusote on toiminta-analyyttinen, ja tutkimusmenetelminä käytetään haastatteluja sekä Analytical Hierarchy Process –menetelmää. Empiirisessä osuudessa on jäsennelty Alajärven alumiiniklusteri sekä on kuvaus perustekijöistä. Lisäksi AHP-menetelmää hyödyntäen on kartoitettu verkoston yritysten kehittämisen painotukset. Tutkimuksen mukaan alhaisen jalostusasteen avaintuotteen ongelmana on tuotekonseptien vähäisyys. Tuotekehitystä voisi olla tehokkaampaa, jos verkostolla olisi parempi yhteys loppukäyttäjin. Lisäksi pienten toimittajien riippuvuus kärkiyrityksestä heikentää verkoston kykyä sopeutua muutoksiin. Riippuvuus vähentyisi jos toimittajat kehittäisivät omia tuotekonsepteja alumiinin jatkojalostuksen ohelle.
Suurimat alumiinin käyttäjät kotimaassa ovat alumiinin pursottajat, valimot, laivanrakennus- ja kuljetusvälineteollisuus. Tutkielmassa tarkastellaan Alajärven alumiiniverkoston kilpailukykyä klusteriajattelun avulla. Alajärven alumiiniverkosto koostuu kuudesta yrityksestä: Mäkelä Alu Oy, E.S.Lahtinen Oy, Al-Men Oy, An-La Oy, Vivadec Oy ja AluMaster Oy. Verkoston tärkeimmät tuotteet ovat alumiini profiilit ja profiilien jatkojalostus.
Kartoitusta käytetään verkoston kehittämistarpeiden määrittelyyn kilpailukyvyn kannalta. Tutkimuksen tutkimusote on toiminta-analyyttinen, ja tutkimusmenetelminä käytetään haastatteluja sekä Analytical Hierarchy Process –menetelmää. Empiirisessä osuudessa on jäsennelty Alajärven alumiiniklusteri sekä on kuvaus perustekijöistä. Lisäksi AHP-menetelmää hyödyntäen on kartoitettu verkoston yritysten kehittämisen painotukset. Tutkimuksen mukaan alhaisen jalostusasteen avaintuotteen ongelmana on tuotekonseptien vähäisyys. Tuotekehitystä voisi olla tehokkaampaa, jos verkostolla olisi parempi yhteys loppukäyttäjin. Lisäksi pienten toimittajien riippuvuus kärkiyrityksestä heikentää verkoston kykyä sopeutua muutoksiin. Riippuvuus vähentyisi jos toimittajat kehittäisivät omia tuotekonsepteja alumiinin jatkojalostuksen ohelle.