Kumppanuusohjelma verkkoliiketoiminnan tukena
Suikki, Jani (2007)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää perusteita verkkoliiketoiminnan ja verkkomediassa markkinointia hallitsevien kumppanuusohjelmien (affiliate programs) hyödyntämiselle sekä kumppanuusohjelmien vaikutuksia verkkoliiketoimintaan. Kumppanuusohjelmien lisääntyneen suosion myötä kumppanuusohjelmia käytetään nykyään monenlaisten tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Tavoitteeseen pyrittiin selvittämällä verkkoliiketoiminnan ja kumppanuusohjelmien hyötyjä ja haasteita sekä selvittämällä kumppanuusohjelmien perustoimintamallit ja palkkiojärjestelmät. Lisäksi pyrittiin selvittämään kumppanuusohjelman rakentamisen ja ylläpitämisen vaihtoehtoja sekä selvittämään kumppanuusohjelman seurantaa ja käytettävissä olevia valmiita kumppanuusohjelmaratkaisuja. Pyrittiin myös selvittämään, millaisia jäsen- ja kumppanuusohjelmavaihtoehtoja tarjoavia hakemistoja ja hakukoneita nykyään on käytettävissä.
Tutkimus koostuu teoria- ja empiriaosuuksista. Teoriaosa muodostuu kerätystä lähdeaineistosta, jonka pohjalta esitellään verkkoliiketoiminnan peruskäsitteitä, erilaisia kumppanuusohjelmamalleja ja kumppanuusohjelman ylläpidon haasteita. Empiirisen osuuden muodostaa havainnointi verkkoliiketoiminnan ja kumppanuusohjelmien hyödyntämisen perusteista ja nykytilasta perustuen pääosin teoriaosan selvitykseen.
Tutkimuksen perusteella päädyttiin seuraaviin tuloksiin: Kumppanuusohjelmat mahdollistavat verkkoliiketoiminnan tukena organisaatioiden kustannustehokkaan markkinoinnin lisäksi organisaatioiden imagon ja brandien tunnettavuuden sekä palvelutason ja kilpailukyvyn parantamisen. Kumppanuusohjelmilla saavutetut kustannussäästöt saattavat olla huomattavia, minkä seurauksena niiden kiinnostavuus globaalina markkinointikeinona on kasvussa ja hyödyntäminen verkkoliiketoiminnassa yleistymässä. Tulevaisuudessa julkaistaan nykyistä kehittyneempiä verkkopalveluita ja kumppanuusohjelmamalleja.
Tavoitteeseen pyrittiin selvittämällä verkkoliiketoiminnan ja kumppanuusohjelmien hyötyjä ja haasteita sekä selvittämällä kumppanuusohjelmien perustoimintamallit ja palkkiojärjestelmät. Lisäksi pyrittiin selvittämään kumppanuusohjelman rakentamisen ja ylläpitämisen vaihtoehtoja sekä selvittämään kumppanuusohjelman seurantaa ja käytettävissä olevia valmiita kumppanuusohjelmaratkaisuja. Pyrittiin myös selvittämään, millaisia jäsen- ja kumppanuusohjelmavaihtoehtoja tarjoavia hakemistoja ja hakukoneita nykyään on käytettävissä.
Tutkimus koostuu teoria- ja empiriaosuuksista. Teoriaosa muodostuu kerätystä lähdeaineistosta, jonka pohjalta esitellään verkkoliiketoiminnan peruskäsitteitä, erilaisia kumppanuusohjelmamalleja ja kumppanuusohjelman ylläpidon haasteita. Empiirisen osuuden muodostaa havainnointi verkkoliiketoiminnan ja kumppanuusohjelmien hyödyntämisen perusteista ja nykytilasta perustuen pääosin teoriaosan selvitykseen.
Tutkimuksen perusteella päädyttiin seuraaviin tuloksiin: Kumppanuusohjelmat mahdollistavat verkkoliiketoiminnan tukena organisaatioiden kustannustehokkaan markkinoinnin lisäksi organisaatioiden imagon ja brandien tunnettavuuden sekä palvelutason ja kilpailukyvyn parantamisen. Kumppanuusohjelmilla saavutetut kustannussäästöt saattavat olla huomattavia, minkä seurauksena niiden kiinnostavuus globaalina markkinointikeinona on kasvussa ja hyödyntäminen verkkoliiketoiminnassa yleistymässä. Tulevaisuudessa julkaistaan nykyistä kehittyneempiä verkkopalveluita ja kumppanuusohjelmamalleja.