Pienyrityksen markkinointi korkean teknologian liiketoiminta-alalla
Ervasti, Pekka (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli kehittää korkean teknologian alalla toimi-van pienen yrityksen markkinointia. Työn ensimmäisenä tavoitteena oli selvit-tää mitä komponentteja markkinointisuunnitelmaan kuuluu ja mitä erityispiir-teitä nämä komponentit saavat korkean teknologian ympäristössä. Tutkimuk-sen toisena tavoitteena oli tarkastella toimeksiantajaa ympäröivää digitaalisen television toimialaa. Pro gradu -tutkielman kolmantena tavoitteena oli kartoit-taa toimeksiantajan asemaa ympäröivällä toimialalla sekä laatia ehdotuksia toimeksiantajan tarjoaman ohjelmistoratkaisun markkinointiin huomioimalla digi-tv -alan erityispiirteet.
Markkinointisuunnitelman eri komponenttien erityispiirteiden todettiin muo-dostuvan lähinnä teknologian nopeasta kehityksestä johtuvista tuotteiden ly-hyistä elinkaarista, muutosten nopeasta vauhdista, korkeista tutkimus- ja kehi-tyskustannuksista sekä brandin suuresta merkityksestä. Tutkielmassa annetut korkean teknologian markkinointia koskevat toimenpide-ehdotukset painottui-vat lähinnä sopeutumiseen, verkottumiseen, keskittymiseen, jakeluketjujen te-hokkaaseen hallintaan sekä markkinoinnin kustannustehokkuuteen.
Markkinointisuunnitelman eri komponenttien erityispiirteiden todettiin muo-dostuvan lähinnä teknologian nopeasta kehityksestä johtuvista tuotteiden ly-hyistä elinkaarista, muutosten nopeasta vauhdista, korkeista tutkimus- ja kehi-tyskustannuksista sekä brandin suuresta merkityksestä. Tutkielmassa annetut korkean teknologian markkinointia koskevat toimenpide-ehdotukset painottui-vat lähinnä sopeutumiseen, verkottumiseen, keskittymiseen, jakeluketjujen te-hokkaaseen hallintaan sekä markkinoinnin kustannustehokkuuteen.