Hyödyn tasapainon toteutuminen teollisessa alihankintasuhteessa. Aineistolähtöinen tutkimus hyödyn tasapainosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Stöckel, Maiju (2007)
Stöckel, Maiju
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Viime aikoina yritykset ovat pyrkineet vastaamaan yhä kovenevaan kilpailuun kumppanuussuhteiden ja muunlaisten strategisten liittoutumien avulla. Aidon ja syvän kumppanuussuhteen aikaansaaminen edellyttää molemminpuolista hyötymistä eli suhteissa osapuolten tulee päästä win/win –tilanteisiin. Win/win –käsite onkin noussut viime vuosina paljon puhutuksi ilmiöksi. Vaikka ilmiöstä puhutaan paljon, ei win/win –tilanteita ole tutkittu empiirisesti lainkaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on avata win/win –ilmiötä kuvaamalla teollisissa alihankintasuhteissa esiintyviä hyviä ja huonoja win/win –kokemuksia. Tutkimustehtävänä on tutkia suomalaisten liikkeenjohtajien käytännön kokemuksia hyödyn tasapainon toteutumisesta heidän asiakas-toimittaja -suhteissaan. Tutkimuksen kohteena ovat sekä asiakkaiden että toimittajien kokemukset.
Tutkimuksen tarkoituksena on luoda win/win –teoriaa sen sijaan, että tutkimuksessa pyrittäisiin testaamaan jo olemassa olevia teorioita. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen analyysi. Tutkimustyyppinä on aineistolähtöinen analyysi, jonka lähestymistapana käytetään grounded theory- mallia. Tutkimuksessa voidaan nähdä myös hermeneuttisia piirteitä. Tutkimusaineisto koostuu yhdeksästä syvähaastattelusta. Haastateltavat valittiin eliittiotannan avulla. Vaikka tutkimuksen tarkoituksena on luoda uutta teoriaa, on tutkielmassa esitelty myös aikaisempaa kirjallisuutta aiheesta. Tarkastelun kohteeksi on otettu kahdenväliset suhteet ja niiden hyödyt, win/win –tilanteen perusteet, win/win -neuvottelut ja –strategiat sekä win/win –ilmiön peliteoreettinen tausta.
Tutkimuksen tuloksena kokemukset molemminpuolisesta hyötymisestä voitiin jakaa win/win-, win/loose- ja loose/loose –kokemuksiin. Nämä kokemukset voitiin puolestaan jakaa alaluokkiin, sen perusteella, miten tilanteisiin on asiakas-toimittaja-suhteissa päästy. Tutkimuksen tuloksena havaittiin myös lukuisia win/win –tilanteita edistäviä ja estäviä tekijöitä.
Tutkimuksen tarkoituksena on luoda win/win –teoriaa sen sijaan, että tutkimuksessa pyrittäisiin testaamaan jo olemassa olevia teorioita. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen analyysi. Tutkimustyyppinä on aineistolähtöinen analyysi, jonka lähestymistapana käytetään grounded theory- mallia. Tutkimuksessa voidaan nähdä myös hermeneuttisia piirteitä. Tutkimusaineisto koostuu yhdeksästä syvähaastattelusta. Haastateltavat valittiin eliittiotannan avulla. Vaikka tutkimuksen tarkoituksena on luoda uutta teoriaa, on tutkielmassa esitelty myös aikaisempaa kirjallisuutta aiheesta. Tarkastelun kohteeksi on otettu kahdenväliset suhteet ja niiden hyödyt, win/win –tilanteen perusteet, win/win -neuvottelut ja –strategiat sekä win/win –ilmiön peliteoreettinen tausta.
Tutkimuksen tuloksena kokemukset molemminpuolisesta hyötymisestä voitiin jakaa win/win-, win/loose- ja loose/loose –kokemuksiin. Nämä kokemukset voitiin puolestaan jakaa alaluokkiin, sen perusteella, miten tilanteisiin on asiakas-toimittaja-suhteissa päästy. Tutkimuksen tuloksena havaittiin myös lukuisia win/win –tilanteita edistäviä ja estäviä tekijöitä.