Mawell Oy:n brandin kehittäminen
Ervasti, Karoliina (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää miten Mawell Oy:n brandia voidaan kehittää. Työn tavoitteena on luoda käsitys brandin elementeistä, jotka ovat yrityksen toimialasta johtuen kriittisiä ja rakentaa malli Mawellin brandi-identiteetistä. Työn tutkimusote on toiminta-analyyttinen. Työn näkökulma on Mawellin brandiviestinnän johtamisen näkökulma.
Toimialan haasteiden hahmottamisessa käytetään hyväksi ohjelmisto- sekä terveydenhuoltoalojen kirjallisuutta sekä brandikirjallisuutta. Mawellin brandi-identiteetti rakennetaan pääosin Aakerin & Joachimstahlerin brandi-identiteettiteorian pohjalta. Syvällisemmän ymmärryksen saavuttamiseksi, siitä kuinka Mawellin brandi on välittynyt sen sidosryhmille, suoritettiin teemahaastattelututkimus. Sidosryhmistä haastateltiin asiakkaita, henkilöstöä ja sijoittajia.
Tutkimus osoitti, että Mawellin brandin kehittämisen kannalta kriittinen tekijä on laadukkaasti hoidettu asiakaspalvelu. Onnistunut asiakaspalvelu puolestaan synnyttää referenssejä, jotka ovat merkityksellisiä hyvinvointi- ja terveydenhuoltoalalla.
Mawellin haasteena on tasapainoilla asiakaspalveluun panostamisen ja kovien kasvutavoitteiden kanssa. Tähän mennessä vastuu yrityksen brandin kehittämisestä on ollut hajautettua. Brandin kehittämisen johdonmukaisuuden vuoksi olisi tärkeää, että yrityksessä olisi henkilö, joka ottaa päävastuun yrityksen brandiviestinnästä ja brandin kehittämisestä.
Toimialan haasteiden hahmottamisessa käytetään hyväksi ohjelmisto- sekä terveydenhuoltoalojen kirjallisuutta sekä brandikirjallisuutta. Mawellin brandi-identiteetti rakennetaan pääosin Aakerin & Joachimstahlerin brandi-identiteettiteorian pohjalta. Syvällisemmän ymmärryksen saavuttamiseksi, siitä kuinka Mawellin brandi on välittynyt sen sidosryhmille, suoritettiin teemahaastattelututkimus. Sidosryhmistä haastateltiin asiakkaita, henkilöstöä ja sijoittajia.
Tutkimus osoitti, että Mawellin brandin kehittämisen kannalta kriittinen tekijä on laadukkaasti hoidettu asiakaspalvelu. Onnistunut asiakaspalvelu puolestaan synnyttää referenssejä, jotka ovat merkityksellisiä hyvinvointi- ja terveydenhuoltoalalla.
Mawellin haasteena on tasapainoilla asiakaspalveluun panostamisen ja kovien kasvutavoitteiden kanssa. Tähän mennessä vastuu yrityksen brandin kehittämisestä on ollut hajautettua. Brandin kehittämisen johdonmukaisuuden vuoksi olisi tärkeää, että yrityksessä olisi henkilö, joka ottaa päävastuun yrityksen brandiviestinnästä ja brandin kehittämisestä.