Strategialähtöinen yksilöosaamisten määrittelyprosessi
Strömmer-Koskenmäki, Minna (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Organisaation osaaminen ja osaamisen hallinta ovat nousseet keskeisiksi menestystekijöiksi yritysmaailmassa. Yksilön strategialähtöinen tavoitteellisten osaamisvaatimusten määritteleminen on yksi keino selvittää yrityksen osaamistarpeet ja sitä kautta kehittää henkilöstön osaamista. Tämän tutkimuksen päätavoitteena on kuvata osaamisvaatimusten määrittelyprosessia sekä arvioida ja ymmärtää tällaisen prosessin merkitystä organisaatiolle ja yksilölle sekä paikantaa prosessin ”pullonkaulat”.
Tutkimusmetodina käytettiin osallistavaa toimintatutkimusta ja tutkimuksen luonteeseen soveltuvaa fenomenologista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin reliabiliteetin lisäämiseksi useasta lähteestä ns. aineisto-triangulaatiota käyttäen (havainnointi, haastattelut, tekstiaineisto). Aineiston analysointi tapahtui kvalitatiivisella sisällön analyysi- menetelmällä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään läpi strategisen osaamisen johtamisen merkitystä organisaatiolle ja yksilölle sekä käsitellään yksilön ammatillisen kasvun ja oppimisen kautta syntyvää ammattitaitoa ja –tietoa, jotta voidaan ymmärtää mistä yksilön osaamiset syntyvät ja miten ne vaikuttavat organisaation osaamiseen. Lisäksi selvitetään miten osaamisvaatimuksia voidaan määritellä tarveanalyysimallin avulla.
Tutkimuksen empiirisen aineiston pohjalta voidaan todeta, että osaamisvaatimusten määrittely sekä vastaavanlaiset strategia ja henkilöstölähtöiset henkilöstön osaamisen kehittämisprojektit ovat organisaatioille hyödyllisiä strategian implementoinnin, osaamisen kehittymisen sekä henkilöstön sitouttamisen kannalta. Tällaisten projektien läpiviemiselle on kuitenkin annettava aikaa ja johdon on oltava näkyvästi tukena sekä projektiin osallistuvilla täytyy olla mahdollisuus perehtyä kunnolla aiheeseen. Projektin tuloksista ja tulosten hyödyntämisestä on informoitava. Mikäli osallistujat kokevat, ettei projektista ole mitään hyötyä, he turhautuvat ja heidän motivaationsa laskee. Tästä on mahdollisesti seurauksena tulevien projektien epäonnistuminen
Tutkimusmetodina käytettiin osallistavaa toimintatutkimusta ja tutkimuksen luonteeseen soveltuvaa fenomenologista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin reliabiliteetin lisäämiseksi useasta lähteestä ns. aineisto-triangulaatiota käyttäen (havainnointi, haastattelut, tekstiaineisto). Aineiston analysointi tapahtui kvalitatiivisella sisällön analyysi- menetelmällä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään läpi strategisen osaamisen johtamisen merkitystä organisaatiolle ja yksilölle sekä käsitellään yksilön ammatillisen kasvun ja oppimisen kautta syntyvää ammattitaitoa ja –tietoa, jotta voidaan ymmärtää mistä yksilön osaamiset syntyvät ja miten ne vaikuttavat organisaation osaamiseen. Lisäksi selvitetään miten osaamisvaatimuksia voidaan määritellä tarveanalyysimallin avulla.
Tutkimuksen empiirisen aineiston pohjalta voidaan todeta, että osaamisvaatimusten määrittely sekä vastaavanlaiset strategia ja henkilöstölähtöiset henkilöstön osaamisen kehittämisprojektit ovat organisaatioille hyödyllisiä strategian implementoinnin, osaamisen kehittymisen sekä henkilöstön sitouttamisen kannalta. Tällaisten projektien läpiviemiselle on kuitenkin annettava aikaa ja johdon on oltava näkyvästi tukena sekä projektiin osallistuvilla täytyy olla mahdollisuus perehtyä kunnolla aiheeseen. Projektin tuloksista ja tulosten hyödyntämisestä on informoitava. Mikäli osallistujat kokevat, ettei projektista ole mitään hyötyä, he turhautuvat ja heidän motivaationsa laskee. Tästä on mahdollisesti seurauksena tulevien projektien epäonnistuminen