Virtuaalisen ryhmän koossa pysyminen
Soukainen, Anni (2012)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämä Pro Gradu -tutkimus käsittelee sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa ryhmien koossa pysymistä. Tutkimuksen tarkoituksena on rakentaa ymmärrys siitä, vaikuttavatko ryhmän jäsenten väliset keskustelut ryhmän koossa pysymiseen. Ensimmäisenä tavoitteena on luoda empiriaa ohjaava malli ryhmän ja sen jäsenten välisen dynamiikan vaikutuksesta ryhmien koossa pysymiseen. Toisena tavoitteena on sisällönanalyysin avulla analysoida ryhmien koossa pysymistä internetin keskustelupalstalla ja kolmantena tavoitteena tuottaa johtopäätöksiä siitä, millainen keskustelujen luonne vaikuttaa ryhmien koossa pysymiseen.
Tutkimus on luonteeltaan laadullis-deduktiivinen ja siinä analysoidaan ryhmien koossa pysymistä ajassa kehittyvänä sosiaalisena ilmiönä. Aikaisemman teorian pohjalta rakennetaan tutkimuksen viitekehysmalli, josta nostetaan teemat empiirisen tutkimuksen tueksi. Teoriaosuudessa perehdytään markkinoinnin ja sosiaalipsykologian kirjallisuuteen ja tarkastellaan ryhmädynamiikkaa, ryhmien kehittymistä ja jatkuvuutta sekä sosiaalista vuorovaikusta.
Empiirisessä osiossa toteutettiin netnografinen tutkimus käyttäen hyväksi internetissä olevaa Kiloklubi -sivustoa. Virtuaalisia ryhmiä tarkasteltiin sivuston keskustelufoorumin kautta. Empiirisessä analyysissä todettiin, että virtuaalisen ryhmän koossa pysymiseen vaikuttavat sekä ryhmätason ulottuvuudet; tavoitteellisuus, sosiaalisuus ja viihtyvyys että yksilötason tekijä; ryhmän jäsen.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että virtuaalisen ryhmän koossa pysymisen kannalta sekä ryhmä- että yksilötasot ovat tärkeitä. Ryhmän jäsen kokee ryhmässä olon kokonaisvaltaisesti ja on näin ollen kiinnittynyt ryhmään tavoitteellisuuden, sosiaalisuuden ja viihtyvyyden kautta. Tämä takaa sen, että ryhmä pysyy koossa. Virtuaalisen ryhmän koossa pysymisen kannalta välttämättömiä eivät sen sijaan ole ryhmän sisäiset normit, sillä virtuaalisessa ryhmässä oleminen ja vaikuttaminen perustuvat nimenomaan vapaaehtoisuuteen.
Tutkimus on luonteeltaan laadullis-deduktiivinen ja siinä analysoidaan ryhmien koossa pysymistä ajassa kehittyvänä sosiaalisena ilmiönä. Aikaisemman teorian pohjalta rakennetaan tutkimuksen viitekehysmalli, josta nostetaan teemat empiirisen tutkimuksen tueksi. Teoriaosuudessa perehdytään markkinoinnin ja sosiaalipsykologian kirjallisuuteen ja tarkastellaan ryhmädynamiikkaa, ryhmien kehittymistä ja jatkuvuutta sekä sosiaalista vuorovaikusta.
Empiirisessä osiossa toteutettiin netnografinen tutkimus käyttäen hyväksi internetissä olevaa Kiloklubi -sivustoa. Virtuaalisia ryhmiä tarkasteltiin sivuston keskustelufoorumin kautta. Empiirisessä analyysissä todettiin, että virtuaalisen ryhmän koossa pysymiseen vaikuttavat sekä ryhmätason ulottuvuudet; tavoitteellisuus, sosiaalisuus ja viihtyvyys että yksilötason tekijä; ryhmän jäsen.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että virtuaalisen ryhmän koossa pysymisen kannalta sekä ryhmä- että yksilötasot ovat tärkeitä. Ryhmän jäsen kokee ryhmässä olon kokonaisvaltaisesti ja on näin ollen kiinnittynyt ryhmään tavoitteellisuuden, sosiaalisuuden ja viihtyvyyden kautta. Tämä takaa sen, että ryhmä pysyy koossa. Virtuaalisen ryhmän koossa pysymisen kannalta välttämättömiä eivät sen sijaan ole ryhmän sisäiset normit, sillä virtuaalisessa ryhmässä oleminen ja vaikuttaminen perustuvat nimenomaan vapaaehtoisuuteen.