Das schweigsame Wirtschafts- und Lesewunder im hohen Norden – das Finnland-Bild in Deutschland? Eine Analyse von Stereotypen und Images
Sorvisto, Salla Maria (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkielmassani olen tutkinut Suomi-kuvaa Saksassa. Tarkoituksenani on tarkastella kuinka stereotyypit, imagot ja eräät semioottiset elementit muokkaavat Suomi-kuvaa, mitä stereotyyppejä Suomesta on sekä minkälainen imago Suomella on Saksassa. Streotyypit, imagot ja semiotiikka muodostavat myös tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen. Tutkimusaineistona olen käyttänyt kolmea reportaasia, jotka ovat ilmestyneet vuosina 2000-2002 lehdissä nimeltään brand eins, FOCUS ja DIE ZEIT. Reportaasien tekstien lisäksi olen myös kiinnittänyt erityistä huomiota niiden kuviin. Tutkimukseni lähtökohtana on, että saksalaisille on muodostunut vuosien mittaan tiettyjä stereotyyppisiä käsityksiä Suomesta, kuten sauna, luonto ja vähäpuheiset ihmiset. Viime vuosina ovat hightech ja koulutus kuitenkin tuoneet lisäsävyä Suomi-kuvaan. Analyysissäni tulen aluksi tutkimaan stereotyyppejä ja imagoja reportaasien teksteissä, jonka jälkeen hyödynnän saamiani tuloksia niiden kuvien analysoinnissa.
Tutkimuksessani kävi ilmi, että myös kuvilla on reportaaseissa merkittävä rooli stereotyyppien ja imagojen muodostumisessa. Kuvat voivat mm. tukea tekstiä tai niillä voi olla pelkästään koristeellinen tarkoitus. Tietyt vanhat stereotyypit osoittautuivat edelleen hallitseviksi, toisaalta hightechistä on muodostunut jo varsin pysyvä Suomi-stereotyyppi Saksassa mm. teknologiayritysten ansiosta. Myös koulutus on hyvää vauhtia muodostumassa stereotyypiksi sillä edellytyksellä, että Suomi jatkossakin pysyy koulutusta koskevien artikkelien aiheena Saksan lehdistössä. Varmaa kuitenkin on, että koulutus on jo vaikuttanut positiivisesti Suomen imagoon ja siten se on myös muokannut Suomi-kuvaa entistä monipuolisemmaksi.
Tutkimuksessani kävi ilmi, että myös kuvilla on reportaaseissa merkittävä rooli stereotyyppien ja imagojen muodostumisessa. Kuvat voivat mm. tukea tekstiä tai niillä voi olla pelkästään koristeellinen tarkoitus. Tietyt vanhat stereotyypit osoittautuivat edelleen hallitseviksi, toisaalta hightechistä on muodostunut jo varsin pysyvä Suomi-stereotyyppi Saksassa mm. teknologiayritysten ansiosta. Myös koulutus on hyvää vauhtia muodostumassa stereotyypiksi sillä edellytyksellä, että Suomi jatkossakin pysyy koulutusta koskevien artikkelien aiheena Saksan lehdistössä. Varmaa kuitenkin on, että koulutus on jo vaikuttanut positiivisesti Suomen imagoon ja siten se on myös muokannut Suomi-kuvaa entistä monipuolisemmaksi.