Kahden verkkokaupan käytettävyyden vertailu
Hentunen, Nina (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa vertaillaan kahden eri piilolinssien verkkokaupan sivustojen käytettävyyttä. Aihe on ajankohtainen, sillä verkkokauppoja on markkinoilla paljon ja niiden määrä lisääntyy alati. Työn tarkoituksena on tutkia verkkokauppojen käytettävyyttä valitulla alalla ja löytää mahdollisia käytettävyysongelmia sekä antaa korjausehdotuksia käytettävyyden parantamiseksi. Tutkimuksen kohteena olevat verkkokaupat ovat Lensstore.fi ja Netlens.fi. Tavoitteena on myös arvioida, kummasta verkkokaupasta kuluttajat mieluummin ostoksensa tekisivät.
Työn teoriaosuudessa esiteltiin käytettävyyden teoriaa ja kontekstia sekä aihepiirin termejä ja käsitteitä. Toinen teorialuku käsitteli käytettävyyden arviointi- ja testausmenetelmiä. Työn empiriaosuudessa verkkokauppojen käytettävyyttä tutkittiin heuristisella arvioinnilla käyttäen Nielsenin listaa, kolmen testikäyttäjän käytettävyystestauksella ja testihenkilöiden ryhmähaastattelulla. Testi- ja haastattelutilanteet taltioitiin ja aineisto purettiin myöhemmin kirjalliseen muotoon. Aineistosta nostettiin esille teemoja, joita vertailemalla saatiin muodostettua tutkimustulokset.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina todetaan, että verkkokaupoista löytyi testausajanjaksolla lähinnä lieviä tai kosmeettisia käytettävyysongelmia. Lensstoren sivusto paljastui vertailussa käytettävyydeltään hieman kilpailijaansa paremmaksi, sillä havaittuja ongelmia oli vähemmän ja ne olivat laadultaan lievempiä. Molemmilla sivustoilla käyttäjän sijainti oli vaikeasti huomattavissa, ja tutkielmassa ehdotetaankin esimerkiksi murupolkujen sijoittamista sivuille. Käytettävyystestien tuloksissa todetaan, että sivustoilla on kuitenkin suhteellisen helppo navigoida, sillä testeissä kukaan ei käyttänyt sivuston sisäistä hakutoimintoa hyödykseen. Molemmilla sivustoilla pitäisi kiinnittää huomiota myös hakutulosten suodatukseen ja lajitteluun. Tutkimuksissa havaittiin, että virhetilanteiden ilmoittamisessa oli molemmilla sivustoilla puutteita: ilmoitusten sisältö oli epäinformatiivista tai ilmoituksen ajankohta oli väärä. Aineistosta kävi ilmi, että vieraskielisyys ja erikoiset sanavalinnat vaikuttivat negatiivisesti testihenkilöiden mielikuvaan yrityksen luotettavuudesta.
Työn teoriaosuudessa esiteltiin käytettävyyden teoriaa ja kontekstia sekä aihepiirin termejä ja käsitteitä. Toinen teorialuku käsitteli käytettävyyden arviointi- ja testausmenetelmiä. Työn empiriaosuudessa verkkokauppojen käytettävyyttä tutkittiin heuristisella arvioinnilla käyttäen Nielsenin listaa, kolmen testikäyttäjän käytettävyystestauksella ja testihenkilöiden ryhmähaastattelulla. Testi- ja haastattelutilanteet taltioitiin ja aineisto purettiin myöhemmin kirjalliseen muotoon. Aineistosta nostettiin esille teemoja, joita vertailemalla saatiin muodostettua tutkimustulokset.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina todetaan, että verkkokaupoista löytyi testausajanjaksolla lähinnä lieviä tai kosmeettisia käytettävyysongelmia. Lensstoren sivusto paljastui vertailussa käytettävyydeltään hieman kilpailijaansa paremmaksi, sillä havaittuja ongelmia oli vähemmän ja ne olivat laadultaan lievempiä. Molemmilla sivustoilla käyttäjän sijainti oli vaikeasti huomattavissa, ja tutkielmassa ehdotetaankin esimerkiksi murupolkujen sijoittamista sivuille. Käytettävyystestien tuloksissa todetaan, että sivustoilla on kuitenkin suhteellisen helppo navigoida, sillä testeissä kukaan ei käyttänyt sivuston sisäistä hakutoimintoa hyödykseen. Molemmilla sivustoilla pitäisi kiinnittää huomiota myös hakutulosten suodatukseen ja lajitteluun. Tutkimuksissa havaittiin, että virhetilanteiden ilmoittamisessa oli molemmilla sivustoilla puutteita: ilmoitusten sisältö oli epäinformatiivista tai ilmoituksen ajankohta oli väärä. Aineistosta kävi ilmi, että vieraskielisyys ja erikoiset sanavalinnat vaikuttivat negatiivisesti testihenkilöiden mielikuvaan yrityksen luotettavuudesta.