Rubriker i tidskriften Se och Hör
Snellman, Hanna (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on kuvata ruotsalaisen juorulehden Se och Hör:in otsikoiden kielellistä rakennetta. Olen kiinnostunut siitä, mitkä kielelliset piirteet ovat tyypillisiä juuri tämän lehden otsikoille. Vertaan tuloksiani Vasabladetin otsikoita käsittelevän tutkimuksen tuloksiin sekä tieteellisten tekstien otsikoita käsittelevään tutkimukseen. Aineistoni käsittää 300 otsikkoa, jotka on kerätty kymmenestä Se och Hör:in numerosta. Kaikki otsikot koostuvat esirivistä ja pääotsikosta.
Lauseen tasolla tarkastelen tutkimuksessani otsikoiden pituutta, kielellistä rakennetta ja lausemaisuutta sekä subjektin, predikaatin ja infinitiivimerkin ja artikkeleiden posjättöä. Sanatasolla käsittelen sanojen pituutta (painopisteenä ylipitkät sanat), eri sanaluokkien osuuksia (substantiivi, verbi, adjektiivi, pronomini, adverbi), yleisimpiä sanoja sekä niiden käyttöä. Kuvaan esimerkein erityisesti sellaisten sanojen käyttöä, joita pidän tyypillisinä juuri Se och Hör:in otsikoille. Koska aineistonani on lehti, joka artikkeleissaan kertoo julkisuuden henkilöistä, tutkin myös minkä alan ihmisiä otsikoissa esiintyy sekä miten heidät mainitaan otsikoissa.
Monissa toimittajille suunnatuissa oppaissa neuvotaan millainen hyvän otsikon tulee olla. Nämä neuvot koskevat erityisesti uutsiotsikoiden laatijia. Tutkimukseni on osoittanut että Se och Hör:in otsikot seuraavat näitä neuvoja joiltakin osin. Esim. välimerkkejä ei juurikaan esiinny ja otsikon tulee myös olla lyhyt. Eroavaisuuksiakin esiintyy: muiden kuin subjektin poisjättö on harvinaista ja otsikoissa on havaittavissa monisanaisuutta. Otsikoille on tyypillistä myös lausemaisuus ja täydelliset lauseet, sitaattiotsikot ja runsas henkilöä tarkoittavien sanojen käyttö (erisnimet ja muut substantiivit sekä pronominit). Tavallista on myös että otsikko viittaa kuvaan tai tekstiin. Otsikoissa esiintyy sanoja, joita oppaissa neuvotaan välttämään, kuten apuverbejä sekä tiettyjä pronomineja ja adverbeja, joiden tehtävänä on saada lukijan kiinostus heräämään. Joillakin sanoilla viitataan myös kuvaan tai artikkelin tekstiin. Myös dramaattisten ilmausten käyttö on otsikoille tyypillistä. Yli puolet Se och Hör:in lukijoista on irtonumeronostajia, minkä johdosta otsikoiden tulee olla houkuttelevia. Suurin osa lukijoista on naisia, ja tutkimukseni onkin osoittanut että otsikoissa esiintyvät yleisimmät sanat ovat usein naisten kielnkäytölle tyypillisiä, kuten runsas henkilösanojen ja ihmisiä tai tunteita kuvaavien adjektiivien ja ilmausten käyttö.
Lauseen tasolla tarkastelen tutkimuksessani otsikoiden pituutta, kielellistä rakennetta ja lausemaisuutta sekä subjektin, predikaatin ja infinitiivimerkin ja artikkeleiden posjättöä. Sanatasolla käsittelen sanojen pituutta (painopisteenä ylipitkät sanat), eri sanaluokkien osuuksia (substantiivi, verbi, adjektiivi, pronomini, adverbi), yleisimpiä sanoja sekä niiden käyttöä. Kuvaan esimerkein erityisesti sellaisten sanojen käyttöä, joita pidän tyypillisinä juuri Se och Hör:in otsikoille. Koska aineistonani on lehti, joka artikkeleissaan kertoo julkisuuden henkilöistä, tutkin myös minkä alan ihmisiä otsikoissa esiintyy sekä miten heidät mainitaan otsikoissa.
Monissa toimittajille suunnatuissa oppaissa neuvotaan millainen hyvän otsikon tulee olla. Nämä neuvot koskevat erityisesti uutsiotsikoiden laatijia. Tutkimukseni on osoittanut että Se och Hör:in otsikot seuraavat näitä neuvoja joiltakin osin. Esim. välimerkkejä ei juurikaan esiinny ja otsikon tulee myös olla lyhyt. Eroavaisuuksiakin esiintyy: muiden kuin subjektin poisjättö on harvinaista ja otsikoissa on havaittavissa monisanaisuutta. Otsikoille on tyypillistä myös lausemaisuus ja täydelliset lauseet, sitaattiotsikot ja runsas henkilöä tarkoittavien sanojen käyttö (erisnimet ja muut substantiivit sekä pronominit). Tavallista on myös että otsikko viittaa kuvaan tai tekstiin. Otsikoissa esiintyy sanoja, joita oppaissa neuvotaan välttämään, kuten apuverbejä sekä tiettyjä pronomineja ja adverbeja, joiden tehtävänä on saada lukijan kiinostus heräämään. Joillakin sanoilla viitataan myös kuvaan tai artikkelin tekstiin. Myös dramaattisten ilmausten käyttö on otsikoille tyypillistä. Yli puolet Se och Hör:in lukijoista on irtonumeronostajia, minkä johdosta otsikoiden tulee olla houkuttelevia. Suurin osa lukijoista on naisia, ja tutkimukseni onkin osoittanut että otsikoissa esiintyvät yleisimmät sanat ovat usein naisten kielnkäytölle tyypillisiä, kuten runsas henkilösanojen ja ihmisiä tai tunteita kuvaavien adjektiivien ja ilmausten käyttö.