Individualstilen hos Merete Mazzarella - finns den?
Sjöman, Berit (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Avhandlingen är en undersökning i skillnaden i stil mellan tre olika genrer, nämligen vetenskaplig text, skönlitterär text samt tidningskrönika hos Merete Mazzarella. Syftet är att undersöka i hur hög grad Mazzarella har en individualstil, eller huruvida man hellre skall tala om språkliga drag, som kännetecknar hennes stil.
Den vetenskapliga texten är tagen ur "Det trånga rummet" (1989), den skönlitterära texten ur "Tanten och krokodilen" (1994), tidningstexten ur tre tidningskrönikor, publicerade i Hufvudstadsbladet i augusti och september 2002. Krönikornas namn är (Arbets)liv?,Tillit och Tillit(2).
Materialet utgörs av 69 meningar ur varje genre, eftersom krönikornas sammanlagda antal meningar är 69. Materialet ur "Tanten och krokodilen" och "Det trånga rummet" är slumpmässigt valda från tre olika ställen, från början, mitten och slutet.
Tyngdpunkten ligger på tre metodinriktningar: analys av meningslängd, läsbarhetsindex och analys av meningsstruktur. Jämförelser har gjorts med Björnssons läsbarhetsundersökningar, samt med andra liknande undersökningar, som t.ex. Marianne Nordmans undersökning av Jarl Hemmers En man och hans samvete, Peter Cassirers undersökning av Hjalmar Söderbergs Historietter och Margareta Westmans undersökningar av bruks-
prosa.
Merete Mazzarella anpassar sig skickligt till de olika textgenrerna, även om meningsländen i genomsnitt är längre hos Mazzarellas texter än för texterna i de andra undersökningarna. Detta gäller speciellt för tidningskrönikorna och "Det trånga rummet". Mazzarella tenderar att föredra en hypotaktisk meningsstruktur, där hon gärna radar bisatser efter varandra. Ofullständiga meningar och satsfragment är kännetecknande för hennes stil. Parenteser, kolon och tankstreck är vanliga i alla hennes texter. För att klart kunna fastställa Mazzarellas individualstil, borde man ha ett större material, men man kan således särskilja vissa kännetecken som pekar mot en individualstil.
Den vetenskapliga texten är tagen ur "Det trånga rummet" (1989), den skönlitterära texten ur "Tanten och krokodilen" (1994), tidningstexten ur tre tidningskrönikor, publicerade i Hufvudstadsbladet i augusti och september 2002. Krönikornas namn är (Arbets)liv?,Tillit och Tillit(2).
Materialet utgörs av 69 meningar ur varje genre, eftersom krönikornas sammanlagda antal meningar är 69. Materialet ur "Tanten och krokodilen" och "Det trånga rummet" är slumpmässigt valda från tre olika ställen, från början, mitten och slutet.
Tyngdpunkten ligger på tre metodinriktningar: analys av meningslängd, läsbarhetsindex och analys av meningsstruktur. Jämförelser har gjorts med Björnssons läsbarhetsundersökningar, samt med andra liknande undersökningar, som t.ex. Marianne Nordmans undersökning av Jarl Hemmers En man och hans samvete, Peter Cassirers undersökning av Hjalmar Söderbergs Historietter och Margareta Westmans undersökningar av bruks-
prosa.
Merete Mazzarella anpassar sig skickligt till de olika textgenrerna, även om meningsländen i genomsnitt är längre hos Mazzarellas texter än för texterna i de andra undersökningarna. Detta gäller speciellt för tidningskrönikorna och "Det trånga rummet". Mazzarella tenderar att föredra en hypotaktisk meningsstruktur, där hon gärna radar bisatser efter varandra. Ofullständiga meningar och satsfragment är kännetecknande för hennes stil. Parenteser, kolon och tankstreck är vanliga i alla hennes texter. För att klart kunna fastställa Mazzarellas individualstil, borde man ha ett större material, men man kan således särskilja vissa kännetecken som pekar mot en individualstil.